MPP UKM berbincang bersama En. Mahyudin |
10 Oktober 2012 – Dua Ahli Majlis
Perwakilan Pelajar (MPP) UKM iaitu saudari Tuan Zul Ajma bt Tuan Ahmad dan Nur
Afifah Abd Rahim telah mengadakan perbincangan bersama Pengerusi Eksekutif Syarikat
Bas TransRengit, Encik Mahyudin Samihun.
Objektif perbincangan tersebut
dilakukan adalah bagi mengemukakan aduan mahasiswa mahasiswi UKM mengenai
perkhidmatan bas TransRengit. Selain itu, ia diadakan bagi mencapai kesepakatan
dalam tindakan yang bakal diambil bagi menyelesaikan setiap isu yang
dibincangkan.
Sebelum itu, kedua-dua MPP juga telah pergi ke pejabat urusan TransRengit di Shah Alam bagi berbincang dengan pihak pengurusan namun begitu Pengerusi Eksekutifnya tidak berada di pejabat ketika itu. Oleh itu, kami telah mengatur pertemuan dengan Pengerusi Eksekutif di UKM pada sebelah petangnya.
MPP UKM bersama staf TransRengit di Shah Alam |
Menurut Encik Mahyudin, bas TransRengit di UKM dipantau sepenuhnya oleh
penyelia bas Unit Kenderaan agar mengikut masa dan jadual perjalanan bas yang
telah ditetapkan. Mengenai isu bas lambat, beliau menyatakan bahawa setiap bas
yang bergerak dari KKM dan Za’ba akan mengambil masa setengah jam bagi setiap
pusingan. Tiga bas pertama akan bergerak dari KKM dan Za’ba seawal jam 7.30 pagi.
Menurut Encik Mahyudin Samihun lagi, beliau cakna akan aduan mengenai
pemandu bas yang memandu secara laju selain sikap mereka yang tidak berhemah
ketika memandu. Aduan terhadap pemandu-pemandu bas tersebut akan diambil kira
dan tindakan berbentuk amaran akan diberikan kepada mereka sebanyak dua kali.
Ianya akan dilakukan sekiranya terdapat bukti yang mengesahkan aduan pelajar
terhadap pemandu bas yang berkenaan. Sekiranya sabit kesalahan, tindakan
dibuang kerja akan dikenakan terhadap pemandu bas tersebut.
Penyerahan surat aduan dan surat cadangan |
Antara lain, terdapat beberapa inisiatif yang akan diambil oleh pihak
pengurusan bas trans rengit bagi memberi perkhidmatan yang terbaik buat
mahasiswa di UKM. Borang maklum balas mengenai keberkesanan perkhidmatan bas
trans rengit akan dilancarkan oleh pihak TransRengit sendiri. Selain itu, pihak
TransRengit akan menyediakan tag nama bagi setiap pemandu bas sebagai suatu
inisiatif baru. Pihak TransRengit juga akan mengusahakan agar setiap bas TransRengit
dilengkapi dengan system GPS bagi kelancaran pergerakan bas-bas di UKM.
Di akhir perbincangan, pihak pengurusan bas TransRengit akan menyediakan
dokumen bertulis yang menyatakan dengan jelas tindakan selanjutnya yang bakal
diambil oleh pihak mereka. Pihak TransRengit dan ahli MPP UKM turut bercadang
untuk mengadakan perjumpaan berkala dalam memastikan perkembangan yang positif
dari semua pihak.
MPP turun padang cuba merasai masalah pengguna bas TransRengit |
Mana-mana pelajar yang mempunyai masalah atau aduan berkenaan dengan
berkhidmatan bas, diharapkan mencatat waktu kejadian, tarikh, tempat berlaku,
nombor plat bas beserta dengan nama pengadu. Jika mahasiswa mempunyai kamera,
anda bolehlah mengambil gambar dan menghantarnya kepada pihak kami. Pihak mereka
juga mengharapkan agar apa-apa aduan terus berhubung dengan En Mahyudin di talian 019-3724555.
Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti