RAMAH MESRA PMUKM BERSAMA JABATAN PEMBANGUNAN DAN PENYELENGGARAAN (JPP) DAN JABATAN BENDAHARI
19 Nov – Pertemuan MPP Muhammad Syafiq Bin Md Isa dan MPP Nur Farhana Binti Mohd Razali bersama pihak Jabatan Pembangunan dan Penyelenggaraan (JPP) telah diadakan di bilik mesyuarat jabatan tersebut. Pertemuan tersebut telah disertai oleh Ir. Ab Ghani Wahab, Timbalan Pengarah Penyelengaraan dan Operasi, Puan Farhanah Md Isa , Penolong Pendaftar dan jurutera-jurutera JPP.
Timb Pengarah Jabatan Pembangunan dan Penyelenggaraan (JPP) Ir. Ab Ghani Wahab yang turut serta bersama ramah mesra PMUKM |
MPP PMUKM juga telah menyampaikan beberapa aduan para pelajar berkaitan dengan kemudahan infrastruktur di kolej dan fakulti yang perlu diambil perhatian oleh pihak JPP.
1. Kemudahan seperti tempat menunggu bas yang telah bocor dan lampu-lampu jalan yang malap.
2. Prosuder perlu dilakukan mahasiswa yang ingin melaporkan sebarang kerosakkan dan aduan terhadap kemudahan di kolej dan fakulti.
3. Tindakan pihak JPP berkenaan isu tanah runtuh yang kerap berlaku kebelakangan ini.
Respon balas dari pihak JPP terhadap isu yang dibangkitkan MPP PMUKM:
1. Pihak JPP akan mengadakan penilaian semula terhadap tempat menunggu bas dan akan segera membaiki jika terdapat sebarang kerosakan. Lampu jalan yang malap akan digantikan dengan lampu baru. Pihak JPP telah menambah lampu spotlight di tempat-tempat yang sunyi dan gelap.
2. Pelajar yang ingin membuat laporan kerosakkan infrastuktur di kolej, pelajar boleh membuat laporan kepada pihak Pentadbiran Kolej. Bagi kerosakan di fakulti, boleh laporkan kepada pentadbiran fakulti. Sistem online turut disediakan untuk para pelajar menyalurkan aduan mereka. Pelajar hendaklah sertakan gambar, nama tempat dan perincian tentang masalah yang diadukan untuk memahkan pihak JPP mengenalpasti. e-FACt
3. Pihak JPP telah mengenalpasti tempat-tempat berlakunya tanah runtuh. Pihak universiti juga telah mengambil inisiatif dengan menubuhkan jawatankuasa khas untuk menyiasat punca berlakunya tanah runtuh. Pihak JPP meminta agar mahasiswa yang mlihat tanda-tanda awal yang boleh membawa kepada tanah runtuh segera menghubungi HOTLINE JPP di talian 03-89213333
Sebarang makluat lanjut berkaitan dengan JPP boleh rujuk pada Jabatan Pembangunan dan Penyelenggaraan.
RAMAH MESRA MPP PMUKM BERSAMA JABATAN BENDAHARI
21- Nov - Seramai 7 orang MPP PMUKM telah mengadakan
lawatan ramah mesra ke jabatan bendahari. MPP PMUKM diwakili oleh MPP Muhammad
Syafiq Bin Md Isa, MPP Mufaddal Bin Mustansir, Mpp Azrai Bin Ahma Zamri, MPP
Arief Bin Othman, MPP Nur Afifah Bt Abd Rahim, MPP NurHidayah Binti Juhari dan
MPP Nur Izati Bt Othman. Pihak Jabatan Bendahari diketuai oleh Haji Mohd. Abd Rashid Mohd Fadzil, Bendahari UKM.
Perkara berbangkit daripada pihak Jabatan Bendahari:
1. Kerelevanan yuran kolej yang
puratanya bagi kolej biasa dengan kadar RM2.50 bagi setiap pelajar.
Perkara berbangkit yang dibawa oleh MPP PMUKM:
1 1. Tender mesin air dan mesin basuh
kolej kediaman yang kian diabaikan pemantauannya. Tender mesin air dan mesin basuh
ini berada di bawah pantauan pihak bendahari UKM dan sehingga kini masalah
tender masih berlaku. Respon pihak bendahari: Berjanji
akan menyelesaikan isu ini segera.
2 2.
Isu perkhidmatan bas rengit: MPP PMUKM
telah menyerahkan 200 aduan pelajar kepada pihak bendahari untuk mereka menilai
pandang sisi mahasiswa berhubung isu bas rengit dan PMUKM berharap penambahbaikkan
perkhidmatan Transrengit dilakukan segera, kami meminta pihak bendahari menilai
semula perjanjian tender dengan pihak Rengit.
3 3.Isu OKU dan yuran semasa latihan
ilmiah juga turut menjadi topik bualan kami
secara ringkas.
PMUKM
berharap agar perhubungan positif ini akan lebih erat untuk memudahkan urusan
berkaitan kebajikan mahasiswa. Maklumat lanjut mengenai Jabatan Bendahari an perkhidmatan yang disediakan rujuk Jabatan Bendahari.
AUTONOMI MAHASISWA MEREALISASI FALSAFAH VARSITI