Sabtu, Oktober 29, 2011

'PMUKM Sesi Ini Komited Bawa Agenda Keintelektualan' - Muzzammil

Bangi, 29 Okt. - Satu sidang media telah diadakan oleh Persatuan Mahasiswa UKM sejurus selesai Mesyuarat Pra-Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 di UKM petang tadi.

Penegasan yang dikemukakan oleh barisan Majlis Tertinggi Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM), diketuai oleh Presiden PMUKM sendiri, saudara Ahmad Muzzammil bin Muhd Hairi yang memberi penjelasan bahawa PMUKM pada sesi kali ini sentiasa komited dan konsisten melaksanakan agenda keilmuan dan keintelektualan sebagaimana yang dijanjikan oleh Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) yang diwakili oleh mereka.

Ujar Ahmad Muzzammil lagi, pelbagai program yang membangunkan daya keintelektualan mahasiswa telah dijalankan semenjak memegang tampuk pemerintahan PMUKM bagi sesi 2010-2011, dan ini boleh disaksikan dan dirasai sendiri oleh masyarakat kampus UKM seluruhnya, bukan sekadar di kalangan mahasiswa semata-mata.

Suara Kampus, tambah beliau, sehingga kini sudah masuk siri ke-4 yang diadakan setiap bulan dan membawakan isu-isu semasa termasuklah isu nuklear & tsunami yang berlaku di negara Jepun dan terbaru, pada minggu lalu Suara Kampus telah berjaya membincangkan isu Bajet 2012 dengan huraiannya berkait rapat dengan mahasiswa amnya.

Kebebasan Akademik
Saudara Muhammad Ikram bin Darus selaku Naib Presiden 4 (Nasional) merangkap Timbalan Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) pula dalam sidang media tersebut membangkitkan isu kebebasan akademik di kalangan masyarakat kampus.

Isu ini, ujar beliau bukan sekadar di lingkungan mahasiswa, tetapi lebih penting para tenaga pengajar disarankan tidak terikat dan tertakluk dengan satu-satu peraturan sehingga menyebabkan mata pelajaran yang ingin disampaikan tersekat.

Kes Prof Aziz Bari sebagai contoh, adalah fakta kes yang menarik perhatian banyak pihak termasuk di luar negara kerana ia merupakan kes yang 'agak memalukan' bagi warga akademik sendiri di atas tindakan pihak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) baru-baru ini ke atas beliau.

Konvesyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011
Program Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 yang bakal diadakan pada 2 - 4 Disember tahun ini di UKM adalah bukti Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) konsisten membawakan isu-isu mahasiswa ke peringkat tertinggi mengikut saluran-saluran yang sebenar.

Program tersebut juga membuktikan mahasiswa sebenranya mampu berbincang dan membawakan isu masing-masing di atas kefahaman dan kesedaran yang ada.

Ini juga jelas membuktikan, ujar Timbalan Presiden PMUKM saudara Mohd Abdullah, kelompok mahasiswa sebenarnya mampu berganding bahu di antara mereka walaupun berlainan kampus Universiti dan tidak pernah saling mengenali sebelum ini.

Untuk rekod, Mesyuarat Pra-Konvokesyen yang diadakan sehari suntuk hari ini telah menjemput semua pemimpin mahasiswa bidang Pendidikan untuk bersama-sama duduk berbincang sebagai persiapan awal dalam mengatur agenda yang bakal dibawa dan dibincang di Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 yang bakal menyaksikan UKM menjadi tuan rumah buat program Konvensyen yang julung-julung kali diadakan ini.

Program Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 ini bakal menghimpunkan seluruh mahasiswa bidang Pendidikan termasuk daripada kampus Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan kampus-kampus Universiti tempatan.

Antara perkara penting yang bakal dibincangkan di dalam Konvensyen tersebut adalah isu penempatan mahasiswa bidang pendidikan dan halatuju bidang pendidikan itu sendiri yang selama ini jarang dibicarakan di medan-medan ilmiah.

Justeru itu, diharapkan program Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 yang bakal diadakan pada awal bulan Disember itu nanti bakal melakar satu lagi sejarah bidang pendidikan.

Adalah diharapkan usaha-usaha yang dijalankan khususnya penat lelah dan kudrat yang dicurahkan bakal memberi pulangan yang berbaloi buat semua rakan mahasiswa.

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI