Rabu, Mei 18, 2011

Laporan Lawatan Kasih Sayang PMUKM ke Kelantan


Lawatan Kasih Sayang PMUKM telah diadakan pada 13 hingga 15 Mei 2011 yang lalu ke sekitar negeri Kelantan. Lawatan ini telah dianjurkan oleh Biro Kebajikan dan Aduan PMUKM dengan kerjasama daripada Unit Pembangunan Sahsiah Pelajar (UPSP) Jabatan Perkhidmatan Pelajar UKM yang telah diketuai oleh MPP Saudara Mohd Izzuddin bin Mohd Pisol dan dibantu oleh ahli bironya MPP Sausdari Nur Akma Zulkifli. Lawatan ini bertemakan “Melestarikan Kebajikan Untuk Mahasiswa”. 

        Seramai 20 orang ahli majlis Perwakilan Pelajar  dan seorang kakitangan UPSP yang bernama Pn. Zainab turut menyertai lawatan ini. Sebanyak 4 Buah rumaha pelajar UKM daripada pelbagai Fakulti telah dipilih sebagai destinasi lawatan kasih sayang kali ini. Tujuan lawatan ini diadakan ialah untuk meninjau keadaan pelajar-pelajar yang menghadapi penyakit dan pelajar yang mempunyai masalah kewangan. Disamping itu bagi melahirkan perasaan menyayangi dan cuba merasai penderitaan yang ditanggung oleh para perlajat yang terlibat. Antara daerah yang dilawati ialah Machang, Bachok, Kota Bharu dan Manik Urai.

            Disamping itu, lawatan ini cuba untuk meringankan pelajar tersebut daripada segi bantuan kewangan dan memberikan nasihat serta suntikan emosi, rohani, dan motivasi untuk terus sabar dalam meneruskan perjuangan hidup dengan lebih baik. Kedatanga PMUKM disambut baik oleh pelajar dan ahli kelurganya. Antara pengisian ketika lawatan ke rumah pelajar tersebut ialah Ucapan daripada Presiden PMUKM Ahmad Muzzamil Muhd Hairi, Ucapan Pelajar ataupun ibubapanya dan sedikit sumbangan wang dan hamper bekalan makanan turut diberikan bagi membantu meringankan beban yang ditanggung.


            Lawatan ini menyedarkan kepada semua pimpinan PMUKM supaya sedar dan cakna dengan kebajikan mahasiswa. Bukan sahaja di kampus malahan dinegeri yang diduduki . Mengikut pemerhati daripada PMUKM, keadaan pelajar yang mengalami masalah kesihatan dan kemalangan semakin beransur pulih. Pihak PMUKM berharap program ini akan diteruskan dan diadakan dari masa ke semasa keseluruh negeri, insyaAllah. Akhir kata pihak PMUKM ingin mengucapkan ribuan terima kasih sekali lagi kepada Unit Pembangunan Sahsiah Pelajar (UPSP) dan Unit Kebajikan Pelajar (UKP) yang sudi bekerjasama dalam menjalankan lawatan kasih sayang ini dan berharap agar seluruh warga kampus mendoakan tahap kesihatan rakan-rakan kita semakin pulih dan bertambah baik. Semoga kita semua mendapat kebaikan hidup di dunia dan akhirat. Amin.