Sabtu, November 05, 2011

Perutusan Aidiladha 1432 H / 2011 PMUKM


Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera.

Bersempena sambutan Hari Raya Aidiladha 1432 Hijrah 2011 Masehi pada Ahad ini, kami di Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidiladha buat rakan-rakan mahasiswa dan semua muslimin dan muslimat di seluruh negara.

"Hari eid al-Fitr, hari qurban, dan hari-hari Tasyrik merupakan hari raya kita orang-orang Islam, ia merupakan hari makan dan minum" - [Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmudzi, al-Nasaa'i dan al-Hakim, sebagaimana didalam Shahih al-Jaami' al-Shaghir #8192].

Insyallah Umat Islam bakal menyambut ketibaan hari raya korban pada esok hari (Ahad). Semoga Aidiladha kali ini membawa keberkatan kepada kita semua sambil mengenang kembali hikmah di sebalik sejarah peristiwa korban yang bermula sejak zaman Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail suatu ketika dahulu.

Kita juga diingatkan setiap kali tibanya Aidil Adha maka kita didedahkan dengan kisah mujahadah tinggi yang pernah dilakukan oleh nabi Ibrahim as. Al-Quran menceritakan bagaimana kekuatan aqidah nabi Ibrahim a.s yang lahir dalam keluarga penyembah berhala di mana dakwah baginda terpaksa berdepan dengan ayahnya sendiri Azar pembuat berhala seterusnya hidup pula dalam suasana masyarakat sekeliling yang syirik kepada Allah.

Sesungguhnya pengertian Aidiladha sangat tinggi maknanya bagi umat Islam di seluruh dunia dan sama-samalah kita merenung kembali sejauh manakah kita sanggup berkorban demi Islam dan Allah Rabbul Jalil.

"Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Juga buat pesanan buat semua, diharapkan agar kalian berhati-hati di jalanraya dan memandu secara berhemah ketika pulang berhari raya di kampung halaman masing-masing bersama keluarga tersayang.

Akhirnya buat kalian rakan-rakan mahasiswa, diharapkan terus bersama menyokong dan mendokong kami di PMUKM.


BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI