Sabtu, Ogos 27, 2011

Laporan Bangunan Mahkamah Moot Dan Ruang Pembelajaran Fakulti Undang-Undang

Pada  11 Ogos 2011, jam 8.30 pagi,  Saudari Phang Siew Chin merangkap MPP Fakulti Undang-undang, MPP Wu Tuan Yuan, MPP Lim Keng Wai, wakil –wakil PMUKM,  bersama dengan Prof. Ir. Dato Othman A. Karim, TNC HEPA, Prof Madya Ir.Dr. Abdul Khalim Abdul Rashid, Pengarah Jabatan Pengurusan & Pembangunan (JPP), kontraktor, arkitek,  pihak-pihak yang berkaitan telah mengadakan mesyuarat Laporan Kelewatan Projek Bangunan Mahkamah Moot dan Ruang Pembelajaran Fakulti Undang-Undang  di  tapak pembinaan.

Fakta kelewatan adalah dijelaskan sepert berikut: (Sumber diperoleh daripada  Pegawai JPP bertugas, Encik Haji Wan Abdul Rashid dan kertas laporan yang dibekal semasa mesyuarat)

  1. AMZEC Resources Sdn Bhd (Amzec), Kontraktor Pertama yang menglibatkan kerja pembina bangunan tersebut mulai 1 Julai 2008 sehingga Disember 2009.
  2. Atas kelewatan pembinaan, pihak universiti  telah memberi notis dan amaran kepada  Amzec mengikut prosedure kontrak dan akhirnya menamatkan kontrak dengan Amzec dalam lingkungan  Tahun 2009.
  3. Namun Amzec telah membuat rayuan kepada Kementerian Pendidikan Tinggi dan Rayuannya diterima. Maka Amzec teruskan pembinaan, namun kerja pembinaan masih kelewatan.
  4. Pada awal Tahun 2010, Penamatan terus dengan Amzec dan tender dibuka semula mengikut prosedure dan tempoh yang ditetapkan.
  5. Pada 28/3/2011 hingga 28/9/2011, Tender telah diberi kepada Kenangan Emas, tender sekarang.  Namun kerja pemeriksaan keselamatan bangunan tersebut perlu diadakan.
  6. Kerja Pemeriksaan terhadap bangunan tersebut diadakan. Ini termasuk “hacking” terhadap dinding, lantai bangunan.  Hasil pemeriksaan, mendapati bahawa terdapat 45 beams yang ‘defects’.  Sila rujuk kepada gambaran dibawah:
  7. Beam yang cacat tersebut akan dikehendaki untuk dibaiki dengan menggunakan bahan Carbon Fibre Method. 
  8. Kerja kesempurnaan Projek dijangka tamat pada Mac 2012. Mesyuarat tapak adakn diadakan bagi memantau kerja pembinaan mengikut tempoh ditetapkan. Laporan perkembangan pembinaan akan dihantar ke JPP UKM dan Kementerian Pendidikan Tinggi.
  9. Hasil Mesyuarat dan lawatan ke tapak atas kebenaran Pengarah JPP, MPP FUU dibenarkan untuk menghadiri mesyuarat tapak yang akan datang untuk terus memantau perkembangan pembinaan tersebut.

Selaku MPP FUU, saya  berharapkan Mahasiswa/i  FUU dan warga fakulti, sila bersabar dengan kerja pembinaan tersebut dan kami akan terus memantau bersama pihak universiti  supaya kerja pembinaan akan disiap pada tepat masa. Kami(PMUKM) juga mengambil  kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih terhadap aturan mesyuarat dan penjelasan tersebut. Sekiranya, sesiapa mempunyai sebarang pertanyaan sila merujuk kepada Saudari Phang Siew Chin di phangsiewchin@gmail.com

Sekian.

Laporan disediakan oleh,
Saudari PHANG Siew Chin

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI