Pada tempoh hari, PMUKM telah mengedarkan Borang Aduan Online PTPTN melalui blog dan Facebook rasmi PMUKM. Hasil penelitian, didapati dua jenis aduan yang diterima iaitu wang PTPTN tidak dimasukkan dan pemotongan dua kali Wang Pendahuluan Pengajian (WPP). Oleh itu, MPP Mufaddal mengambil inisiatif berjumpa dengan pihak Jabatan Bendahari dan menghubungi pihak PTPTN bagi menyelesaikan masalah ini.
Untuk masalah wang pembiayaan PTPTN tidak
dimasukkan oleh sebab:
1)
Anda tidak membuat pendaftaran awal subjek pada
semester lepas. Wang pembiayaan hanya dimasukkan selepas sebulan kemasukan
pertama dilakukan, iaitu hujung bulan Mac.
2) Keputusan peperiksaan yang lepas kurang
daripada 2.00 . Ini akan menyebabkan pembiayaan anda akan dibekukan selama satu
semester atau keputusan peperiksaan dua semester yang lepas kurang daripada
2.00 dan pembekuan pembiayaan hanya dilakukan pada semester ini.
Bagi masalah pemotongan dua kali WPP, MPP
Mufaddal menelefon PTPTN untuk mendapatkan kepastian. Hasil perbincangan,
masalah pemotongan dua kali tidak berlaku tetapi salah faham maklumat berlaku. Pemotongan
WPP tidak semestinya bermula pada semester 1 hingga semester 3 tetapi boleh
bermula mana-mana semester. Ini disebabkan PTPTN mengemaskinipengkalan data
yang menyebabkan pemotongan tidak bermula pada semester 1. MPP Mufaddal juga
menyerahkan beberapa nama pengadu untuk disemak, hasilnya tiada pemotongan dua
kali berlaku. Anda boleh menyemak pembiayaan anda di http://www.ptptn.gov.my/gateway/ dibahagian
Penyata Baki Terperinci atau hubungi 03-55104604 (En. Awla), Pegawai PTPTN
untuk UKM.
Sekian, harap maklum.
AUTONOMI MAHASISWA MEREALISASI FALSAFAH VARSITI