Selasa, Mei 18, 2010

Mahasiswa desak UKM batal pertuduhan

Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang akan didakwa di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) kerana didakwa berkempen di Hulu Selangor mendesak universiti berkenaan membatalkan pertuduhan terhadap mereka.

Mahasiswa terbabit - yang akan didakwa pada awal bulan depan - membuat tuntutan itu kerana "sebagai pelajar jurusan sains politik, mereka perlu turun padang menyaksikan percaturan sebenar politik."

"Menjadi adat sebagai mahasiswa jurusan sains politik untuk turun ke lapangan pilihan raya. Kalau mahasiswa perubatan turun ke hospital. Bagi jurusan sains politik, kami turun ke lapangan pilihan raya untuk lihat bagaimana politik (yang) sebenar berlaku," kata Muhammad Hilman Idham.

Lagi pun, tambahnya, ia setelah banyak pilihan raya yang disertainya "tidak pernah menjadi masalah".

Dua lagi rakannya yang akan didakwa - Muhammad Ismail Aminuddin dan Azlin Shafina Mohamad Adzha - bagaimanapun tidak hadir kerana sedang bercuti semester.

Kesemua pemimpin Kelab Sains Politik UKM itu menerima surat pertuduhan pada 13 Mei, menyatakan mereka akan didakwa bawah Seksyen 15 (5) AUKU yang berbunyi:

"Tiada seorang pun pelajar universiti dan tiada pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang ditubuhkan oleh, di bawah atau mengikut perlembagaan boleh menyatakan atau melakukan apa-apa jua yang boleh semunasabahnya ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan bangkangan terhadap - (a) mana-mana parti politik sama di dalam atau di luar Malaysia".

Pada 22 April lalu, Muhammad Hilman ditahan bersama Azlin Shafina di Pekan Rasa, Hulu Selangor kerana "membawa dan memiliki CD, risalah berunsur sokongan atau simpati dengan atau bangkangan terhadap parti politik yang bertanding dalam pilihan raya kecil kawasan itu".

Muhammad Ismail pula ditahan polis di Ampang Pecah pada 22 April bersama tiga individu - termasuk seorang lagi rakan sekuliahnya - dalam sebuah van yang mengandungi risalah berunsurkan politik.

Seorang lagi rakan mereka bagaimanapun setakat ini belum menerima sebarang pertuduhan daripada universiti.

Muhammad Hilman bagaimanapun ditahan lagi sehari oleh pihak polis, selepas itu kerana didakwa engkar kepada arahan pasukan pemantauan daripada Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan UKM supaya beredar dan tidak terlibat dengan kempen pilihan raya tersebut.

Beliau akan dibicarakan di mahkamah univerisiti pada 2 Jun depan. Manakala Muhammad Ismail dan Azlin Shafina pula dihadapkan ke mahkamah tersebut pada sehari berikutnya.

Dalam sidang media di ibu negara pagi ini, Muhammad Hilman berkata akan berbincang dengan peguamnya terlebih dahulu berhubung persediaan mereka menghadapi kes itu.

Ditanya mengenai tujuan beliau ke kawasan pilihan raya itu, Muhammad Hilman memberitahu, "hanya menumpang kereta seorang aktivis" dan "bukan untuk berkempen".

Beliau juga berkata, setahunya berdasarkan AUKU, beliau boleh dibuang universiti atau digantung pengajian sekiranya disabitkan kesalahan.

Bentuk hukuman itu tidak dinyatakan dalam surat pertuduhan terhadapnya, tambah pelajar tahun akhir universiti itu.

Turut hadir dalam sidang media itu, pemimpin mahasiswa daripada pelbagai persatuan, antaranya Solidariti Mahsiswa Malaysia (SMM), Gerakan Demokratik Pelajar dan Belia Malaysia (Dema), Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS) bagi menyatakan sokongan mereka.

Dalam kenyataan bersamanya, persatuan pelajar tersebut mendakwa pertuduhan terhadap tiga pelajar UKM itu "telah menyimpang daripada norma-norma kebebasan akademik, dan hak kebebasan untuk bergerak selaku wargenegara Malaysia".

"Seluruh mahasiswa mengutuk tindakan HEP (Hal Ehwal Pelajar) UKM yang dengan sengaja dan tidak bertanggungjawab cuba untuk menakut-nakutkan mahasiswa dengan peraturan dan tindakan yang jauh menyimpang dengan nilai intelektual yang seharusnya diterapkan oleh pentadbiran universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi," kata kenyataan tersebut.

Kenyataan itu dibacakan bersama oleh kesemua pemimpin mahasiswa yang hadir, termasuklah Pengerusi SMM Shazni Munir Mohd Ithnin, Presiden Gamis Mohd Idris Mohd Yusoff dan Setiuasaha Dema Yap Heng Lung.

SUMBER : malaysiakini.com