Ahad, Ogos 22, 2010

Selamat Hari Ulang Tahun buat GMUKM

Bangi- Tanggal 22 Ogos 2005 merupakan tarikh keramat tertubuhnya Gabungan Mahasiswa UKM. MAMPU (Membina Mahasiswa Penggerak Ummah) yang bergerak sendirian pada zaman sebelumnya mengambil inisiatif dengan mengadakan perbincangan bersama pimpinan tertinggi kumpulan gerakan mahasiswa kampus pada waktu itu dan akhirnya menggagaskan penubuhan GMUKM.

Antara front yang terlibat pada ketika itu ialah MAMPU (Membina Mahasiswa Penggerak Ummah), GMM (Gerakan Mahasiswa Maju), Malaysia Youth Democratic Movement (DEMA), JKMI (Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa/i), Pertubuhan Mahasiswa Sosialis UKM, GMLN (Gerakan Mahasiswa Lantang Negara), GAPIM (Gerakan Pelajar Intelek Malaysia), Solidariti Hak Asasi Mahasiswa UKM, Pertubuhan Mahasiswa Profesional Perubatan & Kesihatan UKM (Pro-PKUKM), KARISMA (Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia) dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Sempena ulangtahun GMUKM, MPP Mahasiswa menyeru kepada seluruh mahasiswa kampus agar bersama-sama dengan GMUKM dalam usaha untuk memperjuangkan 3 dasar utama iaitu Falsafah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kebajikan semua mahasiswa/i tanpa mengira batasan agama dan kaum, nilai Keintelektualan dan keilmuan.

MPP Faiz yang ditemui berkata, perjuangan mahasiswa masih belum berakhir. Mahasiswa perlu terus berperanan untuk menambahbaik universiti.

"UKM dilihat menuju ke arah masa depan yang gemilang,namun tanpa kita sedari ada banyak perkara yang berlaku di sekitar kampus bertentangan dengan matlamat asal penubuhan UKM. Jadi, saya harap mahasiswa tidak sekadar 'kunci mulut' kerana itu yang 'mereka' mahukan. Kita mesti berani, jangan sempitkan skop ilmu",katanya.


"Jangan mudah tunduk dengan tekanan. Jadi mahasiswa yang betul-betul independen. Fahami dasar perjuangan dan teruskan gerakan perubahan. Saya rasa dah tiba masa untuk mahasiswa UKM berubah, beri ruang kepada GMUKM untuk memerintah. Kita bukan sempurna tapi kita akan cuba yang terbaik",kata MPP Syafiq.

Beliau berharap agar GMUKM terus mara ke hadapan memimpin mahasiswa mengikut acuan kebenaran dan keadilan.