Jumaat, Disember 02, 2011

Kelab Umno Luar Negara penting latih pelapis parti - Khaled Nordin

KUALA LUMPUR, 1 Dis : Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin melihat anggota-anggota Kelab Umno Luar Negara sebagai golongan pelapis yang suatu hari nanti akan memgambil alih teraju kepimpinan parti dan negara.

Katanya mereka harus didedahkan kepada ilmu-ilmu kepimpinan dan kenegaraan kerana di tangan merekalah masa depan negara ini terletak.

"Parti memerlukan golongan cerdik pandai bagi memastikan kesinambungan perjuangan Umno itu diteruskan oleh generasi akan datang...sebab itulah tujuan kita mewujudkan Kelab Umno Luar Negara iaitu sebagai wadah untuk melatih generasi kepimpinan akan datang," katanya ketika ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil Kelab Umno Luar Negara di PWTC petang Khamis.

Khaled berkata, negara meletakkan harapan yang tinggi kepada pelajar-pelajar di luar negara kerana mereka adalah di antara yang terbaik dari kalangan yang terbaik.

"Dan potensi mereka ini perlu digilap untuk terus memperjuangan agenda Melayu dan agama di masa hadapan. Potensi ini tidak perlu dihentikan dengan sekadar menerajui Kelab Umno Luar Negara tetapi mereka mesti bersedia untuk menawarkan perkhidmatan, memberikan idea dan bersedia untuk berkorban bagi membantu rakyat apabila tamat belajar kelak," katanya lagi.

Khaled juga berharap para peneraju Kelab Umno Luar Negara akan mula memperkenalkan diri dan berhubung dengan Umno Bahagian di tempat kelahiran masing-masing apabila mereka kembali ke tanah air selepas tamat belajar nanti.

"Tunjukkan kemampuan diri sehingga Umno Bahagian tidak boleh mengenepikan saudara-saudari," katanya kepada 65 orang perwakilan Kelab Umno Luar Negara yang dibawa pulang khusus menghadiri Perhimpunan Agung yang sedang berlangsung di PWTC. Wakil-wakil Kelab Umno Luar Negara ini mewakili 18 buah negara termasuk Amerika Syarikat, Rusia, Mesir, Indonesia dan United Kingdom