Sabtu, Mac 30, 2013

SUARA KAMPUS PMUKM DIPUJI TNC HEAA

Ucapan Tahniah daripada TNC HEAA kepada PMUKM atas
program keilmuan yang dianjurkan
       Program Suara Kampus julung-julung kali diadakan sesi pimpinan PMUKM 12/13 kali ini dengan tajuk Varsiti :  Krisis Nilai dan Kepentingan. Program ini merupakan salah satu program di bawah Pembudayaan Ilmu yang dibawa PMUKM sesi kali ini.

Tajuk yang dipilih merupakan langkah pertama PMUKM untuk mengajak mahasiswa/i sekalian berfikir dan merenung sejenak, sejauh manakah nilai sebuah universiti, selain menjadi tempat menuntut ilmu. Intipati yang dikupas antaranya ialah, apakah itu varsiti, sistem pembelajaran di universiti sekarang, masih relevan atau tidak bagi meningkatkan kebolehpasaran mahasiswa dan bagaimana untuk lahir sebagai seorang  mahasiswa berjaya menyumbang ke dalam perubahan kancah masyarakat.

Penerapan amalan berfikir dalam kalangan mahasiswa seharusnya tersemat dalam perobadi semua mahasiswa, apatah lagi dalam mahasiswa kini berada dalam era pemodenan dan pembangunan pesat. Bak kata Dr. Sidek Baba " Menuju ke high tech, jangan lupa high touch". Nilai menghargai ilmu serta menimba pengalaman tidak akan didapati dalam dewan kuliah. Walhal, nilai-nilai inilah yang menjamin mahasiswa untuk membuat perubahan daripada baik kepada lebih baik dalam masyarakat, supaya melahirkan masyarakat yang high tech dan high touch.

Antara pandangan Panelis yang menarik ialah daripada TNC HEAA, ialah
"Chang the Classroom structure, its not student centered." dan "Student yang menentukan, bagaimana universiti yang mereka nak."

Ucapan tahniah diucapkan oleh TNC HEAA kepada PMUKM kerana berjaya menganjurkan program berilmiah. Program seperti ini wajar diteruskan supaya pembuayaan ilmu dalam kalangan mahasiswa dapat disemai secara beransur-ansur supaya budaya ini klebih membumi.
Suara Kampus











Penyampaian cenderamata kepada Dr Sidek Baba

Penyampaian cenderamata kepada Tn Haji Ibrahim Ali
Penyampaian cenderamata MPP Azrai, Ketua Pengarah Suara Kampus
kepada TNC HEAA

Perbincangan setelah suara kampus selesai
AUTONOMI MAHASISWA MEREALISASI FALSAFAH VARSITI