Selasa, Disember 03, 2013

PEC UKM 2013 : MEMUPUK GRADUAN UKM BERDAYA SAING

MPP Sallehudin merupakan salah seorang peserta Perodua Eco Challenge 2013

1 Disember, Bangi Gateway - Majlis Perasmian kereta Aster i-Bond oleh Prof Dr Ir Abdul Karim, TNC Hepa UKM telah diadakan. Pertandingan Perodua Eco-Challenge 2013 yang memasuki tahun kelima penganjuran kembali menguji pengetahuan, kemahiran serta kreativiti peserta dari 10 Institusi Pengajian Tinggi (IPT) terpilih termasuk Universiti Kebangsaan Malaysia.




Sebagai kelainan, pertandingan kali ini mewajibkan setiap rekaan menggunakan nama Perodua di samping penciptaan teknologi penjimatan minyak dan reka bentuk yang kreatif. Setiap kumpulan diberikan sebuah Myvi manual bagi tujuan mereka bentuk serta modifikasi enjin yang mampu menjimatkan penggunaan bahan api.
Petikan daripada Blog Perodua Eco Challenge, UKM PEC 2013 tentang konsep kereta Aster i-Bond yang kami bawa kali ini.
Concept
The name of the car is Aster i-Bond. The car derives its concept from the intelligent structural segmented bonding (i-Bond) process of green composites for the body as well as the i-power regeneration system (i-PRES) that enables several innovative ideas to be in place such as i-engine-stop and the like. i-Bond is an i-car that identifies with a sustainable environment yet provides added safety of the impact withstanding body, hence green, bonding and caring. Its stylish aerodynamic exterior calls to mind the suave personality of James Bond of 007 fame.
Fakulti Ekonomi & Pengurusan dan Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina terlibat sebagai satu pasukan dalam pertandingan kali ini. Kelebihan pada pelajar dalam pertandingan seperti ini dapat memupuk minat dalam bidang automotif, semangat berpasukan, melatih mengurus masa dan tugasan dengan baik. 
Sukacita saya mahu mengajak mahasiswa/i UKM sekalian, ayuh terlibat dengan program atau pertandingan yang mampu mencabar kemampuan anda sebagai mahasiswa, situasi yang membuatkan anda wajib mengatur masa anda dengan baik.
Dua tahun berturt-turut, UKM telah memenangi perak dan gangsa dalam kategori Reka bentuk dan Kejuruteraan. Pastinya penyertaan tahun ini mempunyai banyak perubahan untuk lebih maju. Pertandingan Perodua Eco Challenge akan diadakan pada 12 hingga 14 Disember 2013 di Melaka. Sama-sama kita manyokong Pasukan UKM PEC 2013.


MPP Muhammad Sallehudin Khalid
MPP Umum Tahun 3/4
NYDP PMUKM 13/14
::Bersama Mahasiswa Memacu Varsiti::