Rabu, September 12, 2012

Transformasi Pendidikan - Negara perlu bersedia berdepan persekitaran global

KUALA LUMPUR, 13 Sept. - Malaysia memerlukan transformasi dalam keseluruhan sistem pendidikan dengan usaha meningkatkan pencapaian semua pelajar serta memenuhi aspirasi tinggi negara.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata negara tidak boleh hanya berdiam diri dalam persekitaran global yang semakin kompetitif.

"Perubahan yang dimaksudkan bukanlah hanya sekadar menambah bilangan kakitangan dan kemudahan, tetapi sekarang ini kita perlu juga memahami dan meningkatkan dinamik proses pengajaran dan pembelajaran," katanya.

"Itulah sebab kita telah melancarkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan," ujar beliau dalam entri terbaru blognya.

Semalam, Najib telah melancarkan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang bakal menyediakan satu pelan komprehensif bagi satu transformasi yang pesat dan mampan dalam sistem pendidikan negara.

Antaranya termasuklah memastikan pendaftaran sejagat dari peringkat pra-sekolah sehinggalah ke peringkat pendidikan menengah atas dalam tempoh 10 tahun; mengurangkan sebanyak separuh jurang pencapaian antara golongan kaya dan miskin, bandar dan luar bandar, dan antara negeri-negeri yang membentuk Malaysia dalam tempoh 8 tahun; meningkat naik daripada negara yang tergolong dalam kumpulan pertiga terbawah ke pertiga teratas bagi penilaian- penilaian antarabangsa seperti PISA dan TIMSS dalam tempoh 15 tahun; dan membina satu sistem pendidikan yang mendidik pelajar-pelajar untuk menghargai identiti unik kita sebagai rakyat Malaysia.

Najib berkata sasaran itu adalah tinggi namun ia masih boleh dicapai. - KLPOS