Sabtu, Jun 09, 2012

PTPTN-Unisel: Sekadar uji Selangor, kata Khaled



PTPTN-Unisel: Sekadar uji Selangor, kata Khaled 
Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Wartawan Sinar Harian
9 Jun 2012
SHAH ALAM - Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hanya sekadar ingin menguji sama ada Kerajaan Negeri Selangor serius dalam menyediakan pendidikan percuma.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan memansuhkan PTPTN dan menggantikan dengan pendidikan percuma jika diberi manfat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Sehubungan itu kata beliau, adalah jelas Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat (PR) tidak dapat mencapai matlamat memberikan pendidikan percuma.

Khaled juga berkata, keputusan menarik balik pembekuan pinjaman PTPTN membabitkan penuntut-penuntut pelajar-pelajar Universiti Selangor (Unisel) dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa (Kuis) dibuat setelah pihak Kementerian Pengajian Tinggi menimbang rayuan daripada kedua-dua pusat pengajian tinggi itu.

Terdahulu dalam satu mesej menerusi akaun Twitter, Khaled berkata, pengurusan Unisel ada mengemukakan rayuan kepada beliau berkenaan perkara itu.

"Unisel pun ada merayu pada saya, dan menyatakan PTPTN memang diperlukan, maka tidak sebab untuk tidak setuju pentingnya PTPTN," kata beliau.

Kelmarin, Kerajaan Negeri Selangor dan pemimpin-pemimpin PR mendakwa tindakan PTPTN menyekat kemudahan pinjaman agensi itu kepada penuntut-penuntut Unisel sebagai tidak adil.

Keputusan membatalkan pembekuan itu dimaklumkan kepada pengurusan Unisel pagi semalam.

Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti