JUMAAT, 01 JUN 2012 16:56 SYAFAWATI
Oleh Saiful Bahri Kamaruddin
Foto oleh Izwan Azman
BANGI, 1 Jun 2012 – Program memberi peluang berniaga kepada pelajar tahun
pertama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang tamat Rabu lalu amat
menggalakkan, demikian menurut seorang pengajar dan usahawan dari Stevens
Institute of Technology (SIT), Christos Christodoulatos.
SIT dari New Jersey Amerika Syarikat adalah rakan UKM dalam rancangan mengajar
kursus perniagaan kepada pelajarnya.
Christodoulatos kagum dengan pelajar UKM itu yang dianggapnya sebagai setanding
dengan siswa dari Amerika.
Provos Madya untuk Keusahawanan Akademik itu berharap pelajar-pelajar UKM itu
akan terus menyusul pengajian itu hingga ke tahun kedua dan ketiga.
Beliau berpendapat 3,000 penuntut yang mengambil kursus keusahawanan itu lincah
menangani pelbagai masalah dengan menggunakan alat canggih dalam kursus
keusahawanan dan inovasi.
Karnival itu di tutup oleh Naib Canselor UKM, Prof Tan Sri Dato' Wira Dr
Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin Rabu lalu yang juga telah menyampaikan
sijil-sijil penyertaan dan kepujian. Ia dirasmikan Menteri Pengajian Tinggi,
Datuk Seri Mohd Khaled Nordin pada 25 Mei.
Tujuannya ialah memberi peluang kepada siswa mengenal alam perniagaan serta
mencungkil bakat di kalangan mereka dengan menjalankan gerai perniagaan mereka.
Christodoulatos
memerhatikan bagaimana ketika menjalani kursus itu mereka telah dapat beralih
dari satu kaedah ke kaedah lain mengguna teknologi selain melihat keupayaan
mereka menyesuaikan diri dengan cara memasarkan produk mereka.
Mereka mengguna komputer bimbit untuk merangka rancangan perniagaan dan membuat
susulan dengan pihak yang berpotensi menjadi pelabur untuk syarikat terbitan
mereka.
Mereka juga dikehendaki memberi hujah-hujah lisan kepada pelanggan berpotensi
untuk mendapatkan pelaburan dan pembiayaan dalam sesi yang diteliti oleh
penyelia-penyelia UKM dan SIT.
Christodoulatos mengakui bukan semua yang tamat pengajian mereka nanti mahu
menjadi usahawan, tetapi pengalaman itu akan menjadi bekalan jika mereka
terpaksa mencari makan secara persendirian, umpamanya ketika keadaan ekonomi
menjadi murung.
Beliau bagaimana pun mendapati terdapat beberapa kelemahan di kalangan
peserta-peserta itu antaranya kerana mempunyai latar belakang yang amat
tradisional dan konservatif.
Ada di antara pelajar-pelajar itu yang pada mulanya enggan bersikap serius dan
takut dengan pengalaman baru kerana amat berlainan dari cara tradisional
belajar dalam dewan kuliah atau melalui syarahan dan bimbingan oleh
pensyarah-pensyarah.
Bagaimanapun, dengan pujukan dan galakkan, mereka kemudiannya telah menunjuk
minat dan memberanikan diri untuk menjadi usahawan olok-olok.
Program kursus itu dimulakan empat bulan lalu dalam semester satu secara kaedah
biasa, iaitu syarahan dan kuliah.
Bagaimanapun, pelajar-pelajar itu mula mengalami kejutan budaya apabila
menjalani simulasi perniagaan dengan memasuki alam perniagaan dan diuji secara
intensif dalam semua hal yang mereka pelajari secara teori.
Walaupun ia hanya olok-olok, peserta-peserta memeras otak untuk mencari
penyelesaian perniagaan dan menghadapi masalah yang wujud.
Dalam keadaan serba mencabar, kelihatan mereka menyerlah dalam memulakan
perniagaan, kata Christodoulatos.
Jika pada awalnya mereka
kelihatan teragak-agak tetapi kemudiannya telah berjaya untuk mengusahakan
syarikat terbitan mereka langkah demi langkah.
SIT dan Pusat Keusahawanan dan Pembangunan IKS (CESMED) UKM mengaturkan program
ini secara membahagi kursus kepada of 20 unit kursus akademik untuk pelajar
baru dari semua fakulti. Program ini wajib bagi semua siswazah tahun pertama
UKM.
Dalam Karnival Keusahawanan dan Inovasi yang baru selesai Rabu lalu itu, mereka
dibahagikan kepada beberapa pasukan dan diuji dalam beberapa kategori bagi
modul-modul seperti kepimpinan, kebolehan berpasukan, pembiayaan, pemasaran,
kefahaman keperluan pelanggan dan berhujah.
Sebagai contoh, satu pasukan dari Fakulti Perubatan mungkin bersaing dengan
siswazah dari Fakulti Pengajian Islam untuk menarik perhatian pelabur
sebagaimana juga pelajar-pelajar Kejuruteraan akan bersemuka dengan
penuntut-penuntut Sastera untuk menentukan yang mana boleh menembusi pasaran
dahulu.
Maka berlaku pelbagai cara persembahan untuk menjual idea mereka bagi mana-mana
produk atau perkhidmatan.
Semua peserta adalah dari UKM kecuali satu pasukan yang dihantar oleh Alliance
Medical College.
Suatu program karnival itu ialah ‘Elevator Pitch’, yang mana setiap pasukan
wajib memberi persembahan lisan dalam masa 30 saat hingga 2 minit mengenai
segala kelebihan produk mereka kepada seorang pelabur, tanpa mengguna alat
seperti power-point atau pertunjukan slaid.
Ia digelar sedemikian kerana di Amerika Syarikat ada juru jual yang menjadi
terkenal apabila berjaya menarik pembiayaan dari hartawan ketika mereka
bertembung dalam lif bangunan pejabat. Jika hujah-hujah juru jual itu terlalu
panjang, tidak sempat untuk menarik perhatian pelabur dan mereka akan berpisah
apabila keluar dari lif.
Karnival ini juga memberi peluang kepada siswa menjadi peniaga kecil di
warung-warung yang mereka kendalikan sendiri. Di antara produk yang ditawarkan
ialah makanan dan perkhidmatan pembersihan.
Lain-lain acara dalam karnival ialah explorace, mencari ‘harta karun’,
permainan futsal, peraduan muka lucu, sesi berkongsi dan pengalaman berniaga
oleh penuntut senior.
Sumber artikel : UKM News Portal