Khamis, September 16, 2010

Selamat Hari Malaysia












Sumber : Blog GMUKM


Selamat menyambut Hari Malaysia.

Hari ini adalah hari yang istimewa buat kita semua. Gagasan Malaysia menjadi harapan untuk membawa warganegara Malaysia dari utara, selatan, timur dan barat Malaysia seterusnya merentasi Laut China Selatan ke negeri Sabah dan Sarawak demi menuju perpaduan yang lebih erat dengan perkongsian yang lebih adil hendaknya. 16hb September 1963, Persekutuan Tanah Melayu bersama Sabah dan Sarawak serta Singapura ketika itu secara rasminya digabung dan membentuk negara berdaulat Malaysia.

Hari Malaysia memberikan satu makna yang besar kepada seluruh rakyat Malaysia kerana ia adalah satu hari untuk mengenang detik kebebasan rakyat daripada penjajahan British di samping merupakan titik permulaan kepada pentadbiran dan pembangunan Malaysia yang diketuai oleh pentadbir dari tanah air kita sendiri.

Menyelusuri sejarah penubuhan Malaysia, dengan penggabungan Sabah dan Sarawak dengan Malaya, rakyat di ketiga-tiga negeri dapat bersama-sama membina dan memajukan lagi negara Malaysia untuk kemajuan dan kebaikan bersama. Di samping itu, ia juga dapat menyeragamkan pembangunan di negeri Sabah dan Sarawak dari segi sosial, ekonomi, politik dan pendidikan rakyat kedua-dua buah negeri.

Suka atau tidak untuk diakui, kemasukan Sabah dan Sarawak ternyata membawa kesan yang bukan sedikit kepada kita. Hasil bumi serta alam semulajadi yang kaya-raya itu menjadi bonus kepada rakyat di Malaysia barat sini.Ironinya kini negeri-negeri tersebut kelihatan seolah-olah dinafikan hak mereka. Di satu sudut, ada pihak di Semenanjung yang berjuang mempertahankan kedudukan istimewa Bumiputera yang mereka anggap sebagai hak asasi dan dianggap tidak boleh dibincangkan sama sekali. Tetapi di satu sudut yang lain pula, para pejuang ini tidak mempedulikan kedudukan istimewa yang sama untuk Bumiputera di Sabah dan Sarawak.

Ketidakadilan yang dialami oleh rakyat dari negeri-negeri yang ditindas inilah membuatkan mereka bersikap acuh dan pesimis terhadap hasrat memperkukuh sebuah negara Persekutuan ini. Jelasnya kita tidak boleh menyalahkan mereka dan seharusnya berusaha menjana tenaga, fikiran serta terus beriltizam membasmi penindasan tersebut.

Jika ada di kalangan kita yang mahu Sabah dan Sarawak mengikis sikap 'parochial' dan kenegerian, kita di Semenanjung juga tidak boleh bersikap 'parochial' dan tidak lagi memandang rendah kepada kedua-dua negeri itu. Apabila semua pihak bersetuju untuk membuang sikap memperjuangkan satu kaum atau satu negeri dan akhirnya bersikap terbuka menerima pandangan orang lain, hanya pada saat itu kita akan benar-benar merdeka sebagai satu entiti yang bernama Malaysia.

Justeru di peringkat Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) menyeru semua mahasiswa khususnya mahasiswa UKM yang berasal dari serata negeri di Malaysia supaya berganding bahu membentuk silaturahim yang hakiki dan tidak berkepentingan sama sekali. Pemimpin kita terdahulu mengagaskan penubuhan Malaysia bukan bertujuan mengisi tembolok masing-masing, justeru kita sebagai pewaris negara berdaulat ini seharusnya menjayakan lagi visi dan misi tersebut demi menggapai kejayaan yang lebih bermakna.

Selamat Hari Malaysia.

Dengan ingatan tulus ikhlas dari ;


Gabungan Mahasiswa
Universiti Kebangsaan Malaysia

Bangi. 16 September 2010.