Isnin, September 06, 2010

MPP Zaim : Jangan lupa sahkan masuk 'exam'

5 Sept - MPP Mohd Zaim berpesan kepada rakan-rakan mahasiswa UKM supaya mengambil hikmah dan mengadaptasikan 'modul ibadah' sepanjang bulan Ramadhan ke dalam kehidupan mahasiswa dalam 11 bulan yang seterusnya.

" Mari kita lihat 'modul-modul' yang telah disusun Allah seperti menahan nafsu dengan berpuasa serta mengerjakan qiyamulail (solat malam) di dalam bulan Ramadhan ini. Terdapa bermacam-macam ibadah yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad (SAW) dan sahabat-sahabat dulu. (Ibadah ini) tidak saja-saja, (tapi) ada hikmah tersembunyi." ujar MPP Zaim yang ditemui Wartawan PM-UKM lewat petang semalam.

" Mari kita lihat ibadah tarawih itu sendiri. Kalau ikut logiknya, sudahlah penat seharian berpuasa, (ditambah) pula kita kena tarawih. Walaupun sunat, tapi Allah sengaja 'umpan' kita untuk banyakkan ibadah dengan ganjaran pahala berlipat kali ganda. Dan sengaja Allah 'offer' peluang ini hanya dalam bulan Ramadhan. Semua ini mengajar kita erti sebenar berpuasa itu. Bukan sekadar berlapar dahaga, tetapi berpuasa menuntut kita untuk meningkatkan amalan lagi."

" Harapan saya, di akhir-akhir Ramadhan ini, jangan kita sudahi ibadah puasa kita dengan biarkan ia lalu begitu saja. Nabi SAW, diriwayatkan para sahabat, begitu bersungguh-sungguh mengejar ganjaran di akhir Ramadhan ini, sehingga diceritakan meninggalkan terus tempat tidur Baginda (SAW). Lagi nak habis Ramadhan, lagi Baginda bersungguh-sungguh.." ujar beliau mengakhiri pertemuan.

MPP Sarzliana Soadin pula ketika dihubungi Wartawan PM-UKM pula menyampaikan salam kepada rakan-rakan mahasiswa kerana beliau baru sahaja menamatkan Latihan Industri. Beliau dalam nada yang sama, mengharapkan rakan-rakan mahasiswa sedar dan mampu menjadikan Ramadhan yang akan berlalu ini sebagai titik mula perubahan dalam diri.

" Puasa yang kita lalui sekarang, jangan biarkan ia berlalu begitu sahaja. Walaupun sudah agak lambat, (tetapi) kita jangan tinggalkan terus. Isikan masa lapang, sesudah selesai membantu keluarga di kampung dengan membaca Al-Quran atau sekurang-kurangnya berzikir. Niatkan juga untuk membantu keluarga sempena raya ini, hanya kerana Dia (Allah). Sekurang-kurangnya itulah ibadah yang kita mampu buat dalam kesibukan menyambut raya ini. "

" Di kesempatan ini, saya selaku MPP Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina , Sarzliana bt Soaidin ingin mengucapkan selamat berpuasa, dan selamat menyambut hari raya Aidilfitri yang dijangka pada hari Jumaat nanti. Semoga puasa dan Ramadhan yang kita lalui kini, akan menjadikan kita termasuk dalam golongan bertaqwa sepertimana yang dijanjikan oleh Tuhan. "

" Juga diingatkan selepas kita kembali daripada cuti raya ini, kita hanya ada masa sebulan sahaja sebulan masuk 'exam'. Tidak banyak masa yang kita ada untuk belajar. Lagi satu, jangan lupa buat pengesahan masuk 'exam' bermula esok (6 September) sehingga 15 September." MPP Sarzliana mengingatkan rakan-rakan mahasiswa sebelum mengakhiri perbualan dengan Wartawan PM-UKM melalui telefon lewat malam tadi.