21 Februari 2014, UKM Bangi - Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ataupun scholl-based assessment (SBA) merupakan sistem yang telah digubal dan hampir keseluruhan negara menggunakan sistem sedemikian. Shanghai (China), Singapura, Malaysia merupakan antara negara yang menggunakan sistem ini. Di Malaysia, PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Sejujurnya sistem PBS yang digubal ini amat sempurna dalam menekankan aspek peningkatan pencapaian dan kualiti pelajar. Namun disebalik perlaksanaan sistem ini pelbagai isu yang timbul yang menyebabkan rakyat melenting dengan sistem tersebut. Apakah permasalahan sebenar yang berlaku? Mengapa barang baik dilemparkan rungutan yang dahsyat? Apakah mahasiswa atau guru sudah bersedia untuk melaksanakan PBS?
Tidak
dinafikan PBS mampu menilai prestasi pelajar dalam mengenalpasti
kekuatan dan kelemahan mereka serta mampu mengembangkan sepenuhnya potensi
mereka sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Disamping penilaian tersebut, situasi guru juga
perlu diambil kira kerana pelaksana dasar ini adalah guru. Akibat inginkan
hasil yang berkualiti tinggi tanpa memikirkan soal pekerja atau pelaksananya
maka output yang di keluarkan tidak mencapai kualiti yang ditetapkan.
Guru yang sememangnya dibebani dengan pelbagai tugas mendidik pelajar yang
pelbagai tahap pemikirannya ditambahkan pula dengan PBS ini membuatkan perlaksanaan
sistem ini membawa sedikit permasalahan.
Jika
meninjau dalam media massa kini, pelbagai permasalahan yang timbul akibat
perlaksanaan PBS ini antaranya berkaitan dengan bebanan kepada guru ibarat memikul
sebuah gunung di atas bahu. Pelbagai tugasan seperti membuat soalan, menilai,
menyemak, memasukkan data, membuat laporan dan tugas-tugas lain bagi menjamin
kualiti PBS tercapai perlu dilaksanakan. Unta juga ada had untuk membawa bebanan,
inikan pula manusia yang kecil. Guru kini perlu mengawal sebuah kelas yang
jumlah murid dalam lingkungan 30 orang. Mampukah guru membuat semua kerja
diatas jika setiap hari perlu mentaksir 2 ke 3 kelas yang jumlah pelajar
kira-kira 80 orang. Permasalahan ini ditambah lagi dengan dua aplikasi ICT yang
dibangunkan iaitu SPPBS (Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah) dan PAJSK
(Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum) bagi guru merekod,
menyimpan dan melapor. Sistem yang boleh digunakan pada masa tertentu sahaja
menyebabkan akses tersebut tergendala akibat serve kecil berbanding
bilangan pengguna yang ramai. Hal ini membuatkan ramai guru yang melenting
terhadap system yang perlu dilaksanakannya.
Persoalannya
disini, apakah buah yang kualiti tinggi dibiarkan tumbuh merata begitu sahaja? Teknologi
canggih dicipta untuk membuat kajian persenyawaan tidak mampu menghasilkan output yang berkualiti melainkan adanya
pekerja memantau buah dan teknologi tersebut. Mustahil untuk mendapatkan buah
tersebut tanpa ada pekerjanya. Maka perlunya pekerja yang mempunyai kemahiran
dan kemampuan untuk menghasilkan buah yang segar dan berkualti tinggi tersebut.
Begitulah sistem pendidikan Negara diibaratkan. Jika hanya menggubal dasar
tanpa memikirkan soal pekerjanya maka jadilah hasilnya seperti buah yang terbiar
tanpa pemantauan pekerja atau petani. Menghairankan lagi adalah negara lain
yang melaksanakan PBS/SBA ini seperti shanghai (China) dan Singapura mampu
untuk berada ditangga teratas dalam penilaian Program for International Student
Assessment (PISA) pada tahun 2012. Program ini
yang dibuat setiap 3 tahun sekali menunjukkan bahawa negara timur ini mengungguli
kedudukan teratas sejak tahun 2009 lagi. Oleh itu, perlunya sistem pendidikan kita
pada hari ini dikaji segera kerana kualiti pelajar yang dihasilkan kini hanya
bermain dengan pertukaran sistem semata tanpa mendasari pendidikan sebenarnya.
Mahasiswa di angkat oleh masyarakat
bilamana ideologi yang dibawa untuk mengubah masyarakat ke tahap yang lebih
baik. Oleh itu, sebagai mahasiswa pendidikan yang sayangkan pendidikan Negara,
cuba untuk membawa masyarakat pada hari ini supaya berfikir bersama dalam
melihat kemaslahatan yang sedang menolak ke dalam perigi buta. Sejak dahulu lagi
pelbagai seminar, forum, wacana, debat, diskusi hinggalah yang terbaru himpunan
222 diadakan bagi mengetengahkan isu pendidikan negara kepada masyarakat supaya
diberi perhatian. Platform yang disediakan ini amat afektif kepada masyarakat
untuk mengangambil bahagian supaya dapat membuka minda berkenaan kemaslahatan
yang timbul. Terdapat pelbagai pendapat yang timbul berkenaan sistem pendidikan
negara daripada tokoh pendidikan, kementerian, guru dan juga rakyat marhean namun pencapaian sahaja yang mampu memberi
hujah jelas bagi sesebuah negara melihat keberkesanan sistem tersebut. Oleh
itu, dengan pencapaian yang kurang memberangsangkan menunjukkan jelas sistem
ini mempunyai masalah dan perlu diatasi segera. Melihat kedudukan PISA yang
dipelopori oleh negara sebelah timur iaitu Hong Kong, Shanghai, Jepun dan Singapura
berbanding negara di Eropah maka perlu bagi Malaysia melihat pendekatan yang
diambil negara tersebut bagi menangani bebanan guru yang berlebihan terhadap
perlaksaan PBS secara efektif.
MPP Fakulti Pendidikan
Biro Sukan dan Kebudayaan PMUKM Sesi 13/14
::Bersama Mahasiswa Memacu Varsiti::
Biro Sukan dan Kebudayaan PMUKM Sesi 13/14
::Bersama Mahasiswa Memacu Varsiti::