Rabu, November 07, 2012

Penggangguran : Kerajaan agresif dengari keluhan graduan


KUALA LUMPUR, 4 Nov — Hampir semua orang mengadu tentang mereka: mahu gaji tinggi tetapi tidak bersedia untuk bekerja keras. Mahukan kemasyhuran segera tetapi sedikit bahan untuk ditunjukkan.
Menjadi terkenal untuk bakat yang sangat sedikit. Menuntut keseimbangan kerja-kehidupan hanya supaya mereka boleh melakukan perjumpaan sosial selepas jam 5 petang, atau bersama dengan lelaki / wanita mereka.

Melibatkan ibu bapa mereka dalam masalah; ibu bapa menghubungi majikan untuk menuntut mengapa permintaan anak mereka tidak dipenuhi.

Tiada seorang pun daripada mereka mahu bekerja di medan pertempuran - kehidupan adalah terlalu singkat untuk bekerja keras. Sekarang Putrajaya menyediakan dana untuk menjadikan penganggur layak untuk diambil bekerja.

Walau bagaimanapun, sesetengah menyalahkan iklim ekonomi semasa kerana pengangguran mereka. Mereka tidak segan untuk menyuarakan kekecewaan mereka, dan ia mesti serius, kerajaan telah mengambil langkah-langkah menyediakan latihan kemahiran dan, dan sebuah laman web (http://www.mygemsportal.com.my/), jadi graduan muda layak untuk diambil bekerja.


Perdana Menteri turut melancarkan Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) pada bulan Jun 2011.

Skim kerajaan ini bertujuan membantu graduan muda mendapat kemahiran insaniah dan latihan dengan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan.

Terdapat tiga komponen dalam skim itu. Bahagian pertama, melibatkan kos sebanyak RM200 juta, termasuk untuk menjalankan latihan sambilan di waktu malam dan hujung minggu di pusat latihan terpilih.

Yang kedua adalah satu lagi peruntukan sebanyak RM200 juta bagi syarikat-syarikat untuk menyediakan latihan kepada pekerja mereka. Dana akan datang dari Tabung Pembangunan Sumber Manusia. Skim ketiga menyaksikan Kementerian Sumber Manusia membelanjakan RM100 juta bagi membolehkan pekerja mahir dalam pelbagai bidang kemahiran teknikal.

Laporan Bernama pada bulan Jun (tahun tidak dinyatakan) melaporkan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nor Mohamed Yakcop berkata “... graduan menganggur yang menjalani SL1M berjaya mendapat pekerjaan. ‘Kami agresif dalam hal ini untuk membantu 8,000 graduan yang melalui SL1M’, katanya. 

The Star turut melaporkan penemuan positif. Laporan TNB juga menunjukkan penemuan sama.Ia kelihatan seperti inisiatif ini adalah untuk dipuji. 

Apa yang majikan fikirkan?

Terdapat kritikan kepada inisiatif ini, tetapi ramai lupa bahawa syarikat, syarikat multinasional dan juga kerajaan/pemerintah di negara-negara lain melabur dalam latihan dan sumber manusia mereka. Pengangguran belia juga merupakan kebimbangan utama di negara-negara seperti United Kingdom. Jadi mengapa majikan Malaysia dan profesional sinis mengenai skim ini dan kualiti graduan?

Sesungguhnya tidak mungkin kerana adalah bergaya untuk membenci segala-galanya berkaitan kerajaan dan melihat graduan dengan penghinaan?

Seorang pengamal undang-undang Bumiputera berpengalaman yang enggan namanya disiarkan, menyokong kebimbangan ramai majikan.

“Saya melihat satu trend di mana graduan tempatan teragak-agak untuk bercakap dalam bahasa Inggeris, walaupun jika mereka berbuat demikian, mereka boleh difahami,” katanya. “Bahasa Inggeris adalah lingua franca di Malaysia bagi urus niaga komersial.

“Saya melihat ini sebagai hasil daripada terlalu banyak perhatian yang diberikan kepada bahasa Melayu di sekolah rendah/menengah.

“Kedua, siswazah tempatan sudah terbiasa dimanjakan sehingga sukar untuk mereka melakukan sedikit pemikiran bebas/kreatif. Sebagai contoh, ramai peguam pelatih mahu kami (senior) untuk membimbing dalam setiap langkah semasa melakukan penyelidikan undang-undang mereka.

“Ini adalah kerana mereka tidak dilatih untuk melakukan penyelidikan secara betul di universiti — semuanya diberikan kepada oleh pensyarah mereka. Dalam organisasi komersil, seperti sebuah firma undang-undang, kekurangan kemahiran asas (komunikasi dan penyelidikan) menyebabkan kesukaran terhadap pelatih kerana akhirnya, kita hanya akan mengekalkan mereka yang dilihat sebagai mampu untuk memberikan beberapa nilai kepada firma.

“Saya menyalahkan kelemahan sistem pendidikan kita sehingga ke peringkat universiti kerana dari awal, ia bukanlah standard yang diterima secara universal, walaupun terdapat beribu-ribu pelajar cemerlang di peringkat SPM dan mana-mana peringkat peperiksaan yang lain, struktur, iaitu pelajar tidak akan menjadi individu kuat/lengkap.”

Satu pusingan wawancara yang dijalankan melalui e-mel dan panggilan telefon mendedahkan tindak balas sama. 

Soalan: SL1M akan menyediakan penyelesaian kepada keperluan dan permintaan majikan? Selain daripada laporan yang disebutkan di atas bahawa penempatan pekerjaan telah ditemui untuk graduan, apakah mereka mahir dan memberikan nilai kepada majikan?

Dan, satu lagi untuk difikirkan. Graduan juruterbang muda tidak dapat mencari kerja selepas tamat pengajian, Malaysia mewujudkan profesional berkelayakan yang tidak dapat mencari kerja, semata-mata kerana pasaran tepu? Apa yang baik adengan skim ini jika memang tidak terdapat pekerjaan?

Pada bulan Februari 2012, surat khabar The Guardian menerbitkan esei pendapat mengenai bagaimana perantisan telah menggagalkan belia Britain.

“Kerajaan lepas menurunkan nilai perkataan, tetapi kerajaan hari ini membuangnya apabila ia mengambil skim Latihan untuk Keuntungan parti Buruh untuk pekerja lebih tua, memotong dana dan menjenamakan semula sebagai ‘perantisan’. Itu mencipta peningkatan segera 257 peratus dalam ‘perantisan’ sebagai kursus jangka pendek untuk yang berusia 25 tahun ke atas, majoritinya sudah bekerja di Asda, Morrisons atau McDonald’s. Mungkin berbaloi, tetapi tidak ‘perantisan’, membazirkan dana negeri terhad kepada latihan syarikat.”

“... Tahun lalu ‘perantisan’ bagi berumur 60-an keatas meningkat sebanyak 878 peratus. Pemotongan dalam bajet latihan/perantisan disorok dengan pengumuman perbelanjaan lebih kecil untuk skim kecil baru: (Perdana Menteri David) Cameron melakukannya sekali lagi minggu ini dengan £6 juta (RM29.4 juta) untuk perantisan berkualiti tinggi. Skandal paling buruk adalah begitu banyak kursus 12 minggu ‘perantisan’ dari latihan syarikat swasta, yang akhirnya tidak menyediakan pekerjaan.

“Pendedahan memaksa kerajaan untuk menjanjikan semua perantisan masa depan bagi remaja 16 hingga 18 tahun mesti bertahan setahun — tetapi bukan bagi yang berusia 19 hingga 24 tahun.”

Britain melakukan perantisan sumber luar. “Di tempat lain mereka adalah ikatan antara majikan dan pelatih,” kata Polly Toynbee, penulis The Guardian.

Bukankah ini seperti biasa kita dengar? Mungkin, jika kita tidak berhati-hati, kita akan berakhir seperti Britain. Walaupun senario Malaysia mungkin jauh berbeza dari Britain, jika tidak diurus dengan baik, mungkin berakhir sebagai “budaya yang membayar begitu ramai orang dengan  sedikit untuk kerja-kerja penting dan tidak akan meningkatkan peluang bagi mereka yang dibawah nilai semenjak lahir”.

Bukanlah semua azab dan kesuraman untuk perantisan. “Berbeza, pekerjaan belia Jerman adalah yang tertinggi di Eropah, dengan hanya kadar pengangguran 7.8 peratus,” NPR melaporkan tentang kadar pengangguran rendah belia Jerman.

“Kejayaan itu disebabkan sistem perantisan bekerja sambil belajar yang mempunyai akarnya dalam Zaman Pertengahan tetapi berkembang maju hari ini di zaman Jerman moden, ekonomi berorientasikan eksport.”

Ia mengatakan “sistem dwi Jerman melatih 1.5 juta orang setiap tahun. Secara menyeluruh, dari pembuat roti dan mekanik kereta kepada tukang kayu dan pembuat biola, kira-kira 90 peratus daripada perantis berjaya menamatkan latihan mereka, menurut angka pemerintah Jerman. Perantisan mempunyai jangkamasa panjang, antara dua dan tiga dan setengah tahun. Purata ‘elaun’ latihan adalah €680 (kira-kira RM2,672) sebulan, dan kira-kira separuh daripada perantis kekal di dalam syarikat yang melatih mereka.”

Walau bagaimanapun, kerjasama ini hanya boleh wujud jika syarikat-syarikat dan kesatuan sekerja bekerjasama. Kesatuan sekerja di Malaysia adalah hampir senyap kerana mereka disekat oleh Akta Kesatuan Sekerja.

Pautan berkenaan: