Selasa, September 20, 2011

SUARA KAMPUS 3 : Merdeka - Satu Analisis


SUARA KAMPUS merupakan satu siri program yang diadakan secara berkala di UKM bagi membicarakan isu-isu semasa yang menjadi persoalan dalam masyarakat samada di dalam atau di luar negara. Isu-isu tersebut akan dikupas secara ilmiah dan mengikut perspektif akademik. 

'Suara Kampus' juga menjadi satu platform dalam menjelaskan isu-isu semasa melalui perbincangan ilmiah seterusnya dapat diperkembangkan dalam masyarakat, sesuai dengan misi UKM dalam menjadikannya sebagai pusat keilmuan yang terkehadapan.

'Suara Kampus' kali ini tampil dengan membincangkan isu Merdeka: Satu Analisis. Bersempena dengan tahun ini kita telah menyambut kemerdekaan kali ke -54. Kemerdekaan yang kita kecapi hari ini adalah lahir daripada usaha-usaha pejuang bangsa kita yang terdahulu. Namun ramai dalam kalangan anak-anak muda hari ini tidak menghayati erti kemerdekaan yang sebenar.

Matlamat utama program kali ini diadakan selaras dengan hasrat universiti dalam membentuk sebuah masyarakat yang dinamik dan berilmu. Selain itu, program ini dapat melatih dan memberi pendedahan kepada mahasiswa-mahasiswi dalam sejarah pengorbanan pejuang-pejuang kemerdekaan yang terdahulu. Disamping memberi ruang kepada pelajar dan masyarakat untuk memahami erti kemerdekaan yang sebenar.

Akhir kalam, semoga program ini dapat membentuk masyarakat kampus sebagai masyarakat Malaysia yang mempunyai semangat patriotik, di samping meningkatkan kesedaran kepada mahasiswa untuk cakna dalam sejarah kemerdekaan dan cabaran untuk mempertahankan kemerdekaan yang sedia ada pada masa akan datang. Diharapkan program-program seperti ini akan berterusan dalam melahirkan mahasiswa-mahasiswi UKM yang dinamik dan berkebolehan dalam semua aspek.

“BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI”