Selasa, September 27, 2011

BERITA GEMBIRA : Biasiswa JPA Masuk Esok


Penyerahan surat sebelum perbincangan dengan pegawai


Di bilik rundingan 
Putrajaya, 27 semtember 2011 : Saudara Mohd Abdullah Bin Mohamed Yusoff, Timbalan Presiden PMUKM, telah membawa surat memohon penjelasan berkaitan kelewatan biasiswa JPA diterima oleh pemengang biasiswa JPA di UKM.

" setelah menerima rungutan pelajar UKM, kita ( PMUKM ) terus membawa isu ini kepada pihak berautoriti supaya dapat di bincangkan segera dan dapat maklumat yang betul. Saya cukup yakin, mahasiswa agak tertekan dengan kelewatan biasiswa diterima, ini kerana banyak perkara pada awal semester memerlukan kewangan. Kita ( PMUKM ) prihatin terhadap perkara ini " Timbalan Presiden PMUKM.

Sekitar pukul 3.30 petang , Saudara Mohd Abdullah telah disambut oleh Pegawai Bahagian Tajaan/Biasiswa JPA, En Fharzuq Hasan B Zulkepli. Setalah hampir satu jam perbincangan dan penerangan antara wakil pelajar dan pihak JPA, beliau memaklumkan bahawa esok ( atau paling lambat lusa. insyaallah ) duit biasiswa akan dimasukkan. 

"Ini perkhabaran yang menggembirakan kepada pelajar.   Saya mengucapkan terima kasih kepada Pegawai terbabit yang sudi berbincang dan menjelaskan kepada kita tentang kelewatan ini" Timb. Presiden.

Menurut Pegawai berkenaan, En Fharzuq Hasan B Zulkepli :

"Saya faham rungutan mahasiswa dan ada yang menghantar email kepada saya dengan bahasa yang kesat dan kasar untuk memdesak mempercepatkan kemasukan biasiswa. Ini tidak menggambarkan seorang mahasiswa. Sepatutnya datang ( berbincang ) begini"

"sebenarnya JPA mempunyai prosidur yang mengambil masa sedikit. Kalau duit saya setakat dua, tiga ribu tidak ada masalah tapi ini melibatkan sekitar 5 juta ringgit yang perlu dimasukkan kepada pemengang biasiswa untuk UKM sahaja"

"untuk makluman JPA telah menghantar surat meminta pihak Universiti ( bendahari ) menghantar nama-nama pelajar pemengang JPA yang aktif ( berdaftar ). Kita ( JPA ) perlu menunggu pihak UKM hantar nama yang aktif mungkin pihak UKM perlukan nama pelajar tersebut dalam tempoh seminggu ke dua minggu. Kemudian, pihak JPA akan menaktifkan nama-nama pelajar tersebut untuk proses transaksi kewangan. 

"setelah nama diaktifkan, pihak JPA perlu mendapat kebenaran pihak berkuasa untuk memindah transaksi berkenaan. Proses ini melibatkan masa. Perlu dingatkan, kelewatan pelajar mendaftar kurusu juga menjadi penyebab kepada pihak universiti untuk memberi nama kepad pihak JPA"

"jika ada yang masih tercicir, ini kemungkinan pelajar berkenaan lewat mengaktifkan diri, dan mungkin pihak UKM telah menghantar nama berkenaan Kepada JPA. Penghantaran nama ini secara kolektif bukanya secara individu"

"saya agak sedikit tidak selesa bila pelajar tajaan JPA seolah-olah menyatakan biasiswa ini merupakan "hak" mereka, walhal biasiswa ini adalah "bantuan kewangan" kepada mereka"

"saya cukup berterima kasih kepada wakil pelajar UKM yang masih ada yang bersikap rasional yang sudi mendapat penjelasan lanjut dan mendengar tentang perkara ini"

"Perlu dimaklumkan, mereka yang baru memohon ( ditelah diterima sebagai pemengan biasiswa JPA ), mereka akan mendapat dua bulan lebih lewat dari kebiasaan yang lain"

"selain dari faktor prosidur seperti yang disebutkan tadi, kemasukanya juga bergantung kepada bajet negara, jadi saya harap semua pelajar faham perkara ini" jelas pegawai tersebut secara panjang lebar

Kami selaku barisan kepimpinan pelajar mengucapkan terima kasih terhadap kerjasama yang diberikan oleh pihak tuan.

"Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti"