Rabu, September 07, 2011

Presiden : Syabas & Selamat Datang

Assalamu’alaikum wbt dan salam sejahtera.

Tahniah & syabas juga diucapkan kepada sahabat-sahabat perjuangan yang telah terpilih untuk menerajui saff kepimpinan PMUKM serta persatuan-persatuan dan sekretariat-sekretariat di bawah naungan PMUKM.

Sesungguhnya jawatan yang dipegang bukanlah suatu kebanggan, sebaliknya merupakan amanah dan tanggungjawab yang besar yang perlu dipikul oleh sahabat-sahabat sekalian demi memastikan matlamat dan objektif utama penubuhan PMUKM tercapai. Oleh yang demikian, saya menyeru agar sahabat-sahabat sekalian dapat memberikan komitmen yang padu yang padu sepanjang bergelar pemimpin mahasiswa.

Misi PMUKM bagi sesi ini ialah melahirkan mahasiswa yang berbudaya ilmu, berakhlak mulia serta mengamalkan nilai-nilai toleransi dan keprihatinan sejajar dengan Falsafah Universiti.

Seterusnya empat (4) tonggak utama PMUKM bagi sesi ini ialah:

Kelestarian agenda kebajikan mahasiswa
Kebebasan akademik dan kedinamikan intelektual
Pembangunan insan dan kepimpinan berintegriti
Keadilan sosial dan permuafatan sejagat

Peranan dan penglibatan mahasiswa-mahasiswi UKM amatlah diharapkan dalam memastikan sesebuah program berjaya dijalankan di samping meninggalkan impak positidf dalam diri mahasiswa-mahasiswi itu sendiri.

Saya menyeru mahasiswa-mahasiswi UKM sekalian agar dapat bergiat aktif dalam aktiviti berpersatuan dan bukan hanya mengutamakan kecemerlangan akademik semata-mata. Seorang mahasiswa yang cemerlang bukanlah hanya diukur berdasarkan pencapaian akademiknya sahaja, malah turut dinilai dari pelbagai aspek termasuklah daya kepimpinan ‘soft-skills’ ,nilai tambah, kemahiran generic dan banyak lagi.

Akhir kalam,sekiranya rakan-rakan sekalian mempunyai sebarang masalah, aduan, pertanyaan, cadangan, informasi dan sebagainya, janganlah segan untuk mengemukakan kepada kami. Insyallah kami akan membantu rakan-rakan dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi kerana sememangnya kebajikan anda tanggungjawab kami.

Ikhlas dari,
Lt. M Ahmad Muzzammil Muhd Hairi
Presiden Persatuan Mahasiswa
Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM) Sesi 2010-2011