Rabu, Mei 25, 2011

Manifesto MPP FPEND - Respon Timbalan Dekan FPEND

Artikel dari blog GMUKM


Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) menyambut baik saranan dan respon yang diberi oleh Timbalan Dekan Fakulti Pendidikan, Prof Madya Dr. Saemah Rahman terhadap manifesto yang dibawa oleh MPP Fakulti Pendidikan, Saudara Mohd Izzuddin bin Mohd Pisol. Terdahulu, Saudara Izzuddin, MPP FPend merangkap Pengerusi kebajikan dan Aduan PMUKM telah membawa lapan manifesto untuk diketengahkan semasa pilihanraya kampus lepas. Lapan Manifesto tersebut adalah seperti berikut :

1) Mengoptimumkan penggunaan Galeri Fakulti Pendidikan sebagai Pusat Perbincangan Kumpulan
2) Menyediakan ruang letak motosikal di hujung bangunan Gerak Minda
3) Menyediakan mesin watercooler di Bangunan Bilik Pengajaran Mikro dan Makmal
4) Membaiki mesin watercooler di Gerak Minda dan bawah Pejabat Dekan Fakulti
5) Menyediakan mesin air minuman jenis tropicana twister di Bangunan Gerak Minda
6)Menyediakan meja permainan ping pong di bawah Pejabat Dekan Fakulti
7) Menyediakan sebuah gelanggang badminton bergarisan berhampiran tempat letak motosikal
8) Menyediakan dua buah tong sampah berhampiran dengan gazebo

Pihak GMUKM memuji tindakan timbalan dekan fpend yang memberi respon positif. Mengenai respon tersebut, saudara Izzudin mengucapkan ribuan terima kasih diatas perhatian yang diberi pihak pentadbiran fakulti tersebut. 

" Secara peribadinya,saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak pentadbiran diatas perhatian dan respon yang baik. Semestinya segala yang kami usahakan adalah untuk kepentingan mahasiswa semata-mata. Terima kasih juga kepada semua kerana memberi kepercayaan kepada saya. Moga dengan kerjasama pihak pentadbiran, kita dapat memajukan lagi fakulti kita yang tercinta ini."

Mengenai respon pentadbiran, setiap manifesto yang dikemukakan telah mendapat maklumbalas. Berikut adalah maklumbalas yang diterima daripada pihak pentadbiran.

Bagi manifesto pertama, pihak pentadbiran telah mencadangkan penggunaan ruang gazebo secara optimum bagi tujuan perbincangan.Hal ini berikutan fakulti dalam perancangan untuk menjadikan ruang tersebut sebagai ruang pameran sejarah penubuhan dan pencapaian fakulti.

Untuk manifesto penyediaan ruang motosikal di hujung bangunan Gerak Minda, pihak pentadbiran akan membawa perkara ini kepada pihak Jabatan Pengurusan Pembangunan (JPP). Manakala bagi manifesto tiga dan empat, iaitu berkaitan watercooler, pihak fakulti bukan memberi respon poitif malah mencadanglkan untuk menyediakan beberapa buah water dispenser di tempat-tempat berikut iaitu di Dewan Budiman, Makmal Sains, Bilik Mikro, Makmal Multimedia dan Lobi/Laluan. Selain itu, cadangan penyediaan mesin air minuman jenis Tropicana Twister di Bangunan Gerak Minda difahamkan bahawa cadangan tersebut masih didalam perhatian pihak Fakulti dan Jabatan Bendahari UKM.

Seterusnya manifesto enam dan tujuh yang berkaitan meja ping pong dan gelanggang badminton, pihak pentadbiran mendapati bahawa ruang tersebut tidak sesuai digunakan untuk tujuan tersebut. Malah, mahasiswa juga disarankan untuk menggunakan kemudahan sukan yang disediakan oleh Universiti. Selain itu, bagi manifesto terakhir iaitu menyediakan dua buah tong sampah berhampiran dengan gazebo, pihak fakulti masih dalam proses membeli beberapa buah tong sampah untuk ditempatkan di setiap gazebo di Fakulti Pendidikan.


Sekali lagi, pihak Gabungan Mahasiswa berterima kasih diatas keprihatinan dan kerjasama yang diberi pihak pentadbiran Fakulti Pendidikan.

~Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti~