Jumaat, Julai 12, 2013

PMUKM DAN MMP: HAK DAN TANGGUNGJAWAB

Salam Ramadhan.

Baru-baru ini, kami daripada pihak PMUKM ada mengutarakan beberapa tuntutan berkenaan peranan kami semasa Minggu Mesra Pelajar UKM (MMP) serta wakil Persatuan Mahasiswa Fakulti bagi slot bersama fakulti kepada pihak Naib Cancelor UKM. Tuntutan ini merupakan hasil persidangan kesemua MPP PMUKM.


Saya tak akan sebutkan kandungan tuntutan tersebut selagi belum mendapat maklum balas dan respon daripada wakil pentadbiran. Kami punya sebab dan alasan yang kukuh bagi menyatakan tuntutan berkenaan peranan kami semasa MMP dan beberapa perkara lagi berkaitan MMP yang dilihat agak kabur dan tidak jelas.

MPP yang dipilih oleh mahasiswa/i sepatutnya diberi peluang untuk terlibat secara langsung dalam perancangan dan pengurusan MMP. Pada pandangan saya, ianya bukan sekadar peluang bahkan hak dan tanggungjawab MPP. Hak ini seolah-olah hilang tanpa kita sedar apabila Gabungan Mahasiswa UKM mula menguasai PMUKM bagi sesi 2010/2011.

Begitu juga dengan slot di fakulti, perwakilan Persatuan Mahasiswa Fakulti (PMF) sepatutnya diberikan kepercayaan penuh untuk mengendalikan dan menguruskan slot fakulti semasa MMP. Termasuklah menjadi tempat rujuk bagi mahasiswa/i baru di fakulti masing-masing.

Saya yakin, niat dan hasrat pentadbiran untuk melicinkan urusan dan perjalanan MMP. Jadi, saya mengharapkan agar ada respon dan maklum balas segera terhadap tuntutan yang telah kami kemukakan.

Autonomi Mahasiswa Merealisasi Falsafah Varsiti

Presiden PMUKM 12/13

Ahmad Shukran Shaharudin