Khamis, Mac 19, 2009

Kami Serius.

Rabu, 18 Mac 2009 tercatat lagi satu episod perjuangan membela hak dan kebajikan mahasiswa/i UKM dimana dalam mesyuarat PMUKM kali kedua semalam, MPP MAHASISWA telah berusaha untuk membawa beberapa usul yang amat penting kepada seluruh mahasiswa/i UKM dalam mesyuarat tersebut. Perkara ini bertambah manis apabila 6 daripada 7 usul yang dibawa berjaya diterima dan diiktiraf. Antaranya adalah.

1. Usul supaya diadakan Mesyuarat Agung Tahunan JAKSA kolej diseluruh UKM dijalankan di semua kolej kediaman bagi bagi membentangkan laporan keseluruhan program aktivi kolej dan juga laporan kewangan JAKSA kolej kepad seluruh penghuni kolej kediaman masing masing .

2. Usul supaya diadakan Mesyuarat Agung Tahunan bagi PMUKM bagi membentangkan laporan program sepanjang tahun dan juga laporan kewangan PMUKM kepada seluruh mahasiswa/i UKM .

3. Usul supaya PMUKM mengeluarkan surat penegasan pendirian kepada Pihak Pentadbiran UKM mengenai setiap isu yang melibatkan kepentingan mahasiswa/i.

4. Usul supaya saudari Speaker iaitu Sdr.Intan Zanariah Binti Abdul Aziz selaku wakil MPP Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan mengambil tanggungjawab yang sepenuhnya terhadap isu Sdr.Norihan Rahim pelajar FSSK tahun3 yang menjadi mangsa kemalangan dengan Bas Kiffah di Kolej Keris Mas.

5. Usul supaya mesyuarat PMUKM dijalankan secara berkala iaitu sebulan sekali dan juga mesyuarat PMUKM bersama Lembaga Pengurusan Universiti diadakan dua bulan sekali bagi membincangkan khusus mengenai permasalahan dan kebajikan mahasiswa/i UKM.

6. Memansuhkan jawatan senator yang terdiri daripada calon calon yang kalah dalam pilihanraya kampus yang lalu atau sesiapa sahaja yang dilantik oleh Presiden PMUKM daripada didktiraf sebagai ahli mesyuarat PMUKM sepertimana calon yang menang.

Untuk pengetahuan seluruh mahasiswa/i UKM, usul usul ini telah diterima sacara sah didalam mesyuarat ini dan WAJIB dilaksanakan oleh barisan kepimpinan PMUKM pada kali ini. Walaupun ada usaha yang hebat daripada beberapa pihak yang menentang usul usul ini, namun hasil kesatuan pendapan dan meletakkan kepentingan mahasiswa/i melebihi kepentingan peribadi, MPP MAHASISWA akhirnya berjaya membawa anjakan untuk seluruh mahasiswa/i.

Kami juga memohon sepenuh kepercayaan dan sokongan daripada seluruh mahasiswa/i UKM untuk terus bersama kami dalam membawa perubahan kepada mahasiswa kearah yang lebih baik dan terpelihara...Sekian

”SUARA ANDA KEUTAMAAN KAMI”