Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), UKM |
SETIAP tahun, kita akan sibuk membincangkan isu
ranking atau kedudukan universiti-universiti Malaysia di persada dunia, yang
terbaru adalah senarai yang dikeluarkan oleh QS World University Rankings di mana universiti-universiti kita berlegar di kedudukan
200-300 dunia.
Pandangan dan respon terhadap ranking ini terbahagi kepada dua.
Pandangan pertama melihat penyenaraian universiti-universiti dunia ini adalah
sesuatu yang positif kerana ia boleh memberikan satu bentuk ukuran kepada tahap
pencapaian sesebuah universiti itu.
Pandangan kedua pula lebih melihat penyenaraian ini hanyalah satu bentuk
eksploitasi di mana kriteria-kriteria yang digunakan tidak tepat dan tidak
memberikan gambaran sebenar pencapaian dan falsafah penubuhan sesebuah
universiti itu.
Malah, ada pihak yang menyatakan ranking ini adalah satu strategi
pemasaran bertujuan untuk merendahkan kemampuan universiti-universiti dari
negara membangun dan membanggakan seterusnya mempromosikan universiti-universiti
di negara maju.
Namun, walau apa pun pandangan kita, sama ada pandangan pertama atau
kedua, kita haruslah bersetuju bahawa universiti-universiti kita wajib
menggiatkan usaha agar setaraf dengan universiti-universiti terkemuka dunia.
Ini kerana sejarah telah membuktikan bahawa kejayaan dan keagungan
sesuatu masyarakat dan negara bermula dan berjalan seiring dengan kemajuan ilmu
dikalangan masyarakat dan universiti-universitinya.
Tamadun Yunani sinonim dengan pemikir-pemikirnya dan juga
intitusi-institusi kelimuannya seperti Academy yang ditubuhkan oleh Plato dan
Lyceum yang ditubuhkan oleh Aristotle.
Zaman kegemilangan Islam pula menyaksikan kelahiran ilmuan-ilmuan
seperti Al-Ghazali, Al-Farabi dan Ibn Sina serta terbangunnya Bait Al-Hikmah di
Baghdad dan Al-Azhar di Egypt. Di Morocco pula, Pertubuhan Pendidikan,
Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu(Unesco) telah
mengiktiraf Al-Qarawiyyin sebagai institusi pertama yang mengeluarkan
ijazah lantas diiktiraf sebagai universiti yang pertama di dunia.
Kemajuan ilmu seterusnya disambung oleh masyarakat di hemisfera barat
bermula dari Zaman Pencerahan sehinggalah ke hari ini. Nama-nama seperti Isaac
Newton, Gauss, James Clerk Maxwell, Einstein, Steve Job, Bill Gates mula
terbit di jurnal-jurnal ilmiah bersama rekaan dan inovasi mereka.
Dan berdasarkan ranking QS yang terkini, universiti-universiti di UK dan
US menduduki senarai sepuluh yang terbaik di dunia; MIT (1), Harvard (2),
Cambridge (3), UCL (4), Imperial College (5), Oxford (6), Stanford (7), Yale
(8), Chicago (9) dan Caltech (10).
Di Asia pula, universiti-universiti di timur jauh seperti Universiti
Hong Kong, Universiti Tokyo, Universiti Peking dan Universiti Kebangsaan Seoul
pula mengungguli kedudukan terbaik.
Maka, bukanlah satu kebetulan apabila masyarakat berkulit putih dan
berkulit kuning ini yang mencaturkan dunia pada era ini dalam segenap segi. Ia
bukanlah satu kebetulan kerana mereka hanya mengulangi sejarah “Siapa berilmu
dialah kudrat”.
Berdasarkan ini, seharusnya kita berasa khuatir dengan kedudukan dan
pencapaian universiti-universiti kita apatah lagi pada hakikat kedudukan kita
adalah yang tertinggi jika dibandingkan dengan negara Islam yang lain.
Bagaimana kita hendak mencapai wawasan 2020 iaitu menjadi negara yang
setanding dengan negara-negara maju jika universiti-universiti kita yang
sepatutnya menjadi penjana kepada kemajuan masih lagi belum setanding?
Berdasarkan
pengalaman dan pemerhatian saya, permasalahan utama yang kita sedang hadapi
ialah universiti-universiti kita masih belum mampu menjalankan tugas-tugas
akademia yang sebenar iaitu melahirkan ilmu dan teknologi baru serta
graduan-graduan yang mampu mencari ilmu secara kendiri serta bersifat inovatif.
Sebaliknya, universiti-universiti kita masih lagi ditahap pengajian
teknikal dan vokasional dimana ia hanya melahirkan graduan yang lebih layak
digelar juruteknik kerana hanya mampu membuat kiraan-kiraan yang telah
ditetapkan dan melakukan kerja-kerja yang tipikal.
Pelajar-pelajar kita masih lagi hanya diajar menggunakan rumus-rumus
terakhir, jadual-jadual yang telah tersedia dan mengikuti prosedur-prosedur
piawai tanpa didahului dengan perbincangan berkenaan penerbitan dan prinsip
serta falsafah saintifik yang membelakangi rumus-rumus, jadual-jadual dan
prosedur-prosedur tersebut.
Tanpa pemahaman yang fundamental, bagaimana mungkin pelajar-pelajar
dapat memahami sedalam-dalamnya sesuatu ilmu tersebut. Tanpa pemahaman yang
mendalam pula,bagaimana mungkin kita dapat menghasilkan output saintifik
seperti ilmu-ilmu dan rekaan-rekaan terbaru.
Dan tanpa output saintifik sebegini, bagaimana mungkin
universiti-universiti kita dapat tersenarai tinggi di ranking dunia tapi lebih
penting, tanpa output sebegini, bagaimana mungkin negara dapat menyediakan ekonomi
lestari (sustainable
economy) kerana ekonomi sebegini amat bergantung kepada
inovasi dan produk berasaskan pengetahuan (knowledge-based product).
Tetapi pelajar-pelajar adalah pihak terakhir yang patut dipersalahkan
kerana mereka hanya menerima apa yang diajarkan kepada mereka. Pihak yang
sepatutnya dipertanggungjawabkan adalah pentadbir dan pensyarah-pensyarah di
universiti itu sendiri.
Sama ada mereka tidak sedar akan permasalahan ini atau mereka tidak mampu menyelesaikannya.
Mereka tidak mampu
kerana ada kemungkinan mereka sendiri tiada kepakaran dan kefahaman yang
mendalam dalam bidang tersebut. Ini tidak mustahil kerana jika kita menilai
semula kelayakan akademik terutamanya kajian-kajian PHD pensyarah-pensyarah
kita, amat sedikit yang benar-benar berkecimpung dalam arena fundamental dan
berunsurkan matematik.
Saya menyatakan perkara ini bukan sahaja berdasarkan pengalaman saya
sebagai pensyarah, bukan sahaja melalui komunikasi saya dengan
pensyarah-pensyarah yang lain tetapi berdasarkan juga keterlibatan saya dalam
beberapa program yang berbentuk penjalinan subjek-subjek matematik, fundamental
dan aplikasi terutamanya yang berkaitan dengan kejuruteraan. Program-program
yang boleh saya nyatakan tidaklah begitu berjaya.
Mungkin di sini
saya boleh mencadangkan dua kaedah yang boleh diambil untuk menyelesaikan
permasahan ini. Yang pertama, proses pengambilan pensyarah-pensyarah dimasa
akan datang dan perlanjutan pengajian PHD mereka perlu fokus kepada bidang yang
fundamental tetapi masih hampir dengan aplikasi terutamanya yang berunsurkan
inovasi. Bentuk pengajian sebegini kerap ditawarkan di universiti-universiti
terkemuka di dunia, maka hantarlah mereka ke sana.
Yang kedua, pensyarah-pensyarah sedia ada perlu digalakkan untuk
mengulang kaji aspek-aspek fundamental dan unsur-unsur matematik yang berkaitan
dengan bidang mereka. Ini boleh dilakukan melalui kempen-kempen kesedaran
ataupun melalui langkah yang lebih formal seperti menghadiri kursus dan bengkel.
Maka boleh disimpulkan bahawa ranking universiti dunia ini, walaupun
mempunyai pelbagai pandangan dan respon, masih boleh menjadi kayu ukur kepada
pencapaian universiti universiti kita.
Ukuran ini adalah penting kerana ia boleh menentukan hala tuju
universiti-universiti kita terutamanya dalam membantu negara menyediakan
ekonomi lestari menjelang 2020 melalui penghasilan ilmu-ilmu dan rekaan-rekaan
terbaru serta inovatif. Sesungguhnya, sejarah telah membuktikan “Siapa berilmu
dialah kudrat”.
Dr Airil Yasreen Mohd Yassin
Pensyarah Kanan di Fakulti Kejuruteraan Awam, Universiti
Teknologi Malaysia (UTM), Johor Bahru
Sumber: Sinar Harian
AUTONOMI MAHASISWA MEREALISASI FALSAFAH VARSITI