Selasa, Julai 13, 2010

Hari Suai Kenal Fakulti Farmasi

SUMBER : MPP Mariah

Alhamdulillah, pada 12 Julai 2010, bermula jam 8 pagi, Hari Suai Kenal bersama dengan pelajar tahun 1 Fakulti Farmasi sesi 2010/2011 berjalan dengan lancar. Sesi ini dikendalikan sepenuhnya oleh jawatankuasa Persatuan Mahasiswa Fakulti Farmasi yang diketuai oleh YDP PMFFAR iaitu saudara Fareed Saroni. Turut membantu juga saya sebagai MPP Fakulti Farmasi dan juga SUK saya.

Hari suai kenal ini dimulakan dengan pembahagian 93 orang pelajar tahun 1 kepada 3 kumpulan. Perjalanan kumpulan-kumpulan tersebut adalah seperti di bawah :-

i) Kumpulan 1 -
Taklimat perpustakaan --> Lawatan sekitar UKM KL--> Taklimat PMFFAR dan PMUKM

ii) Kumpulan 2 -
Taklimat PMFFAR dan PMUKM --> Lawatan sekitar UKM KL--> Taklimat perpustakaan

iii) Kumpulan 3 -
Taklimat PMFFAR dan PMUKM --> Lawatan sekitar UKM KL--> Pulang
(Taklimat perpustakaan pada 26/7)

Taklimat PMFFAR dan PMUKM berkisar tentang Visi dan Misi persatuan. Tidak ketinggalan juga pengenalan setiap ahli jawatankuasa dan penerangan serba ringkas cara hidup sebagai seorang mahasiswa. Dalam erti kata lain penerangan tidak terhad hanya kepada aktiviti di fakulti, bahkan keperluan hidup sepanjang bergelar mahasiswa yang hidup di tengah kota.

Pelajar juga dibawa lawatan di sekitar UKM KL. Bermula dari pejabat Fakulti Farmasi hinggalah ke makmal di blok P. Pusat Teknologi Maklumat, Bilik Bersih, Dewan Kuliah, Kafeteria dan Farmasi Komuniti juga tidak ketinggalan. Lawatan ini merupakan lawatan kedua setelah lawatan pertama dijalankan ketika minggu MMP bersama dengan pemudah cara. Lawatan ini dijalankan buat kali kedua berdasarkan permintaan mahasiswa/i sendiri.

Saudara Fareed dan saya sedang memberi penerangan serba ringkas di hadapan TIBE




Penerangan cara mengisi borang aktiviti PMFFAR oleh saudari Lim Qin Hui, Setiausaha 1 PMFFAR

Taklimat dan lawatan berakhir kira-kira jam 1 tengahari. Diharap dengan lawatan dan taklimat kali ini, mahasiswa tahun 1 akan lebih peka dan arif dengan keadaan sekeliling. Mereka juga diharap dapat menggarap seluas mungkin ilmu sebelum melangkah ke dunia luar. Baik dan buruk itu nyata. Di antaranya, ada yang meragukan. Semoga mahasiswa bijak memilih pilihan yang menentukan haluan hidup mereka di dunia mahupun di akhirat. InsyaAllah.

Sekian
Wassalam

"Ke Arah Mahasiswa Profesionalisme Unggul"