Sabtu, September 18, 2010

Selamat kembali ke kampus!

Kuala Lumpur, 18 Sept - MPP Mahasiswa UKM menjangkakan para mahasiswa kini dalam perjalanan kembali ke UKM sesudah bercuti sempena hari raya Aidil Fitri yang lalu. Saudara Oo Yong Koh Beng,23 tahun yang juga MPP Fakulti Undang-Undang ketika ditemui wartawan MPP Mahasiswa mengucapkan selamat jalan dan kembali ke kampus UKM dan mengingatkan mahasiswa supaya berhat-hati semasa di perjalanan.

Namun dalam pada itu, Koh Beng turut bimbang dengan kadar statistik Ops Sikap ke-22 itu telah merekodkan 869 kemalangan iaitu jumlah tertinggi dilaporkan di jalan bandaran dengan 384 kemalangan, 235 di jalan persekutuan, 131 di jalan negeri, 79 di lebuh raya dan 40 di lain-lain jalan. Sebanyak 10,556 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan jalan raya. Untuk rekod juga Ops Sikap ke-22 kali ini sempena sambutan Aidil Fitri 1431H bakal berakhir hari ini.

" Tan Sri TPM (Muhyiddin Yasin) telah mengingatkan bahawa negara kita kerugian hampir 9 billion ringgit sehingga kini dengan kemalangan di atas jalan raya saban tahun. Betapa ruginya negara kita kehilangan nilai produktiviti yang sangat-sangat bernilai ini," ujar MPP Koh Beng.

" Memang kemalangan tidak berbau. Tetapi sebagai persiapan, kita boleh mengurangkan (risiko) dengan langkah-langkah pencegahan. Berbagai-bagai tips dan petua (telah) daripada pihak berkuasa. Amat penting untuk kita ikuti (tips-tips tersebut)." tambah Koh Beng lagi.

Untuk makluman, mahasiswa UKM akan memulakan kembali pengajian hari Isnin ini, 20 September 2010. Peperiksaan akhir pula berlangsung dari 25 Oktober sehingga 14 November 2010. MPP Mahasiswa UKM mengucapkan selamat kembali ke kampus dan meneruskan perjuangan di medan ilmu.