Rabu, Julai 14, 2010

Israk Mikraj Dan Ahlan Wa Sahlan Syaaban!

SUMBER : Dr Mahasiswa

Assalamualaikum dan salam sejahtera daripada Dr Mahasiswa anda!


Ha..hari ni Dr Mahasiswa nak tanya pada sahabat-sahabat semua, tahu tak pada hari ini, 13 Julai 2010 kita telah melangkah ke satu lagi bulan yang baru dalam kalendar hijrah? Ya, pada hari ini kita telahpun memasuki bulan Sya'ban 1431H iaitu bulan ke-8 dalam kalendar hijrah. Alhamdulillah, kita sekali lagi telah diberi rahmat dan rezeki oleh ALLAH untuk bertemu dan hidup pada bulan ini. Secara tidak lansung, kita hanya tinggal kira-kira sebulan sahaja lagi untuk memasuki bulan yang penuh rahmat dan keberkatan, yang sentiasa kita nanti-nantikan kedatangannya setiap tahun iaitu bulan Ramadhan al-Mubarak. Ha..mudah-mudahan sahabat-sahabat semua sudah membuat sedikit sebanyak persiapan untuk menghadapi bulan puasa nanti. Di sini Dr Mahasiswa ingin menyeru sahabat-sahabat semua untuk kita sama-sama menjalankan 'rehearsal' puasa Ramadhan dengan lebih kerap lagi, ya?


Walaupun kita telah memasuki bulan Sya'ban pada hari ini, diharap agar kita semua tidak lupa dengan bulan Rejab yang baru sahaja berlalu pergi meninggalkan kita. Dan sebelum Rejab melabuhkan tirainya, terdapat satu peristiwa penting dalam kalendar Islam iaitu peristiwa Israk Mikraj yang telah berlaku pada 27 Rejab. Sehubungan dengan itu, Surau al-Razi Kolej Tun Dr. Ismail telah menganjurkan satu program untuk kita, warga KTDI khususnya dalam mengingati kembali peristiwa yang amat bersejarah bagi umat Islam ini. Majlis bermula selepas waktu Maghrib dengan tayangan multimedia dokumentari Jejak Rasul mengenai peristiwa ini. Sungguhpun tidak pernah menjejakkan kaki ke Masjidil Aqsa, Dr Mahasiswa berasa sangat seronok dan terharu kerana dapat menyaksikan sendiri ruang dalaman masjid yang kedua yang dibina di atas muka bumi yang juga merupakan masjid ketiga paling suci selepas Masjidil-Haram dan Masjidin-Nabawi seperti yang dipertontonkan dalam dokumtari tersebut. Dokumentari tersebut juga ada menunjukkan beberapa batang tiang asal Masjidil Aqsa yang telah dibina sejak zaman Nabi Sulaiman lagi. Mudah-mudahan kita semua dapat menjejakkan kaki ke Masjidil Aqsa suatu hari nanti, insyaALLAH!


Suka Dr Mahasiswa ingin kongsikan disini mengenai salah satu peristiwa yang ditempuhi oleh Rasulullah s.a.w ketika baginda berada dalam perjalanan tersebut di mana baginda telah menemui satu kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah s.a.w dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak. Subhanallah! Mudah-mudahan kita semua termasuk dalam golongan yang sentiasa berjihad fisabillah tersebut, amin.


IKHLAS dari KAMI MPP FAKULTI PERUBATAN
~ALIA~FARIH~NASIHA~
OUR VOICE IS MY VOICE
MEMBENTUK INTEGRASI MAHASISWA