Ahad, Oktober 24, 2010

Elak Sentimen Perkauman

MPP Faiz kesal dengan tindakan sesetengah mahasiswa yang menuding jari kepada pelajar India disebabkan tuntutan cuti Deepavali 3 hingga 8 hb Nov 2010 yang menyebabkan rombakan pada jadual peperiksaan.

“Mahasiswa perlu kawal emosi dalam situasi sebegini. Fikirkan juga tentang orang lain. Perlu ada toleransi. Esok lusa mungkin hari kita. Kalau raya Puasa jatuh pada waktu peperiksaan, pasti ada yang akan membuat tuntutan yang sama”,kata beliau.

Beliau juga membuka ruang kepada mahasiswa yang punya idea dan cadangan alternatif agar isu ini dapat diselesaikan secara bersama.

“Mahasiswa perlu berperanan dalam proses membuat keputusan. Kalau ada cadangan untuk bantu universiti uruskan permasalahan ni dengan cara yang lebih baik, sangat dialu-alukan. Kalau tidak, anggap ini cabaran untuk mahasiswa. Manfaatkan masa yang ada dan buktikan mahasiswa mampu tempuh situasi sukar”,tambah beliau.

Perubahan tersebut mendapat bantahan mahasiswa/i yang terpaksa berdepan dengan jadual yang begitu padat sehingga terdapat dalam kalangan mereka yang terpaksa mengambil 3 kertas sehari. Jarak masa yang terlalu hampir antara peperiksaan juga menimbulkan rasa tidak puas hati.