Rabu, Julai 10, 2013

PERUTUSAN RAMADHAN : RAMADHAN BULAN MUHASABAH

Alhamdulillah, puji-pujian kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Dalam keadaan kita yang sentiasa alpa, lalai daripada melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba-Nya, Allah dengan penuh kasih sayang, masih beri kita peluang untuk terus menggalas tugas sebagai hamba-Nya. Peluang untuk terus hidup dalam bulan Ramadhan, penghulu bulan ini adalah antara rahmat dan nikmat yang Allah tak beri kepada semua hamba-Nya. Berapa ramai manusia di sekeliling kita, dipanggil lebih awal untuk bertemu Allah sebelum sempat bersua dengan Ramadhan.

Doa yang dimakbulkan

Keberadaan kita dalam Ramadhan hari ini sebagai alamat, tanda yang Allah dah makbulkan doa kita. Doa yang sering kita baca seawal Rejab lagi,

“Ya Allah berilah keberkatan kepada kami di bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan”

Seharusnya kita sedar dan menginsafi akan hal ini, betapa Allah sangat sayang kepada hamba-Nya dan memakbulkan doa kita untuk terus hidup hingga ke bulan Ramadhan. Bahkan hal ini sepatutnya menjadi penguat kepada keyakinan dan keimanan kita terhadap keagungan dan kehebatan Allah.

Mesir di mata dunia

Sebelum tibanya Ramadhan, kita dikejutkan dengan satu peristiwa yang berlaku di bumi anbia’, bumi 
Kinanah, Mesir. Mesir suatu ketika dahulu pernah mengejutkan manusia seluruh dunia apabila rejim Hosni Mubarak berjaya digulingkan dengan kuasa rakyat, kini kembali menarik perhatian kita apabila Presiden Morsi yang dipilih oleh rakyat melalui sistem demokrasi dirampas kuasanya oleh pihak tentera.

Perkara sebegini bukan pertama kali berlaku kepada gerakan Islam yang memilih jalur demokrasi sebagai medium perjuangan. FIS dan Reffah Party merupakan contoh yang dekat dengan kita, dinafikan hak untuk mentadbir setelah berjaya menang dalam pilihan raya. Muhasabah buat kita untuk sentiasa berhati-hati dalam meniti perjuangan yang penuh ranjau ini. Musuh Islam takkan pernah duduk senang melihat kejayaan dan kebangkitan Islam.

Saya mengajak untuk kita melihat apa yang berlaku hari ini sebagai satu proses pembelajaran yang telah Allah zahirkan pada pandangan kita. Amat rugi andai kita langsung tidak ambil pengajaran atas setiap peristiwa yang berlaku.

Ramadhan yang sangat singkat

Ramadhan sering kali disebut sebagai Sekolah Tarbiyah. Melalui Sekolah Tarbiyah ini, akan lahir manusia yang betul-betul bertaqwa. Ramadhan juga merupakan bulan yang padanya diturunkan Al-Quran kepada rasul yang kita cintai, Muhammad S.A.W. Al-Quran merupakan kitab yang padanya tidak ada keraguan dan menjadi petunjuk buat hamba Allah yang bertaqwa, seiring dengan  produk Sekolah Tarbiyah.

Rebutlah peluang yang Allah berikan pada kita, dan manfaatkan sebulan yang sangat singkat ini untuk kita gapai redha Allah. Sebulan yang singkat ini, tidak lain tidak bukan adalah bulan bagi mempersiapkan kita untuk mengharungi baki sebelas bulan ke hadapan sebelum kita bertemu semula dengan Ramadhan.

Mahasiswa cinta Ramadhan

Akhir kalam, saya mengajak rakan-rakan mahasiswa/i beragama Islam untuk sama-sama kita mencintai Ramadhan. Perasaan cinta ini akan menjadikan kita lebih menghargai sebulan yang singkat ini, seterusnya memanfaatkan Ramadhan dengan tidak membiarkan sesaat daripadanya berlalu tanpa amal ibadat.

Salam Ramadhan dan selamat berpuasa


Presiden PMUKM 12/13